Pressemeddelelse, marts 2019
Tag et spil bordtennis, se en rødglødende jordklode, lad dig rense af et altomsluttende interaktivt vandfald. ARoS’ første særudstilling i 2019 viser, hvordan man med kunsten som facilitator og katalysator kan sætte fokus på vor tids største og mest komplekse udfordringer. Udstillingen tager udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling og inviterer publikum til at reflektere over morgendagen.
- Det er meget vigtigt for ARoS at vise denne udstilling i en tid, hvor nye teknologier og opfindelser dagligt bliver til, og verden står overfor en lang række udfordringer og problemer. Vi håber, at publikum vil bruge denne udstilling til at drømme, diskutere og opdage muligheder for en bedre fremtid, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.
ART 2030
Tomorrow is the Question er skabt i et kuratorisk samarbejde mellem ARoS og Luise Faurschou og har været under udvikling i tre år. Luise Faurschou står bag organisationen ART 2030, som har til formål at binde kunsten sammen med verdensmålene. ART 2030 er af den internationale kunstplatform artnet blevet kaldt det mest ambitiøse kunstprojekt nogensinde.
- Kunst kan være med til at diskutere og synliggøre verdensmålene. Tomorrow is the Question er en udstilling med værker i særklasse, der kan bidrage til at skabe indsigt, vise håb og inspirere os til handling i overbevisningen om, at vi sammen har alle muligheder for at skabe en bedre fremtid, siger Luise Faurschou, ART 2030 & Faurschou Art Resources.
Værker fra 15 internationale samtidskunstnere medvirker i udstillingen. Værkerne har alle det til fælles, at de formår på en særlig stærk, visuel og sanselig måde at fortælle historien om, at vi befinder os i en brydningstid. De medvirkende kunstnere deler et fællesskab i deres fokus på nutidens store udfordringer i en form, der skaber eftertænksomhed om verdens tilstand, opfordrer til dialog og nytænkning og til kollektiv aktion. Tilsammen udgør kunstnerne en række individuelle stemmer, som konsekvent formår at udfordre vores virkelighedsforståelse og vanetænkning.
- Kunst kan træne og styrke vores forestillingsevne. Med Tomorrow is the Question bruger vi kunsten til at udfordre vanetænkningen og måske, hvem ved, inspirere til nye løsninger, som kan bidrage til en bæredygtig fremtid, siger Erlend G. Høyersten, ARoS.
KATALOG
I forbindelse med udstillingen udgiver ARoS et katalog med bidrag fra forfattere, der på forskellig vis berører både de mørke og lyse scenarier for vores nutid og fremtid. Museumsdirektør Erlend G. Høyersten har skrevet et essay om behovet for en mental revolution, ekstern kurator Luise Faurschou introducerer udstillingen og kunstværkerne, og videnskabsforfatter Tor Nørretranders har skrevet et filosofisk og håbefuldt essay om morgendagens potentiale. Kataloget indeholder desuden to fagfællebedømte forskningstekster om henholdsvis den teknologiske udviklings mørke bagside af Nanna Bonde Thylstrup og Ulrik Ekman og om miljøet og det antropocæne landskab af Anette Vandsø.
Tomorrow is the Question er initieret og kurateret af Luise Faurschou, grundlægger og direktør hos ART 2030 og Faurschou Art Resources, i samarbejde med ARoS’ direktør Erlend G. Høyersten.
Værkliste
- Alfredo Jaar, Be Afraid of the Enormity of the Possible, 2019
- Allora & Calzadilla, 2 hose petrified Petrol Pump, 2012
- Allora & Calzadilla, The Great Silence, 2014
- Cao Fei, Rumba II: Nomad, 2015
- Doug Aitken, New Era, 2018
- Edward Burtynsky, Alberta Oil Sand #6, Fort McMurray, 2007
- Edward Burtynsky, Dampier Salt Ponds #4, Western Australia, 2007
- Edward Burtynsky, Dandora Landfill #3, Plastics Recycling, Nairobi, Kenya, 2016
- Edward Burtynsky, Dryland Farming #11, Monegros County, Aragon, Spain, 2010
- Edward Burtynsky, Pivot Irrigation #24, High Plains, Texas Panhandle, USA, 2012
- Edward Burtynsky, Rice Terraces #4, Western Yunnan Province, China, 2012
- Edward Burtynsky, Salt Pan #5, India, 2016
- Edward Burtynsky, Silver Lake Operations #1, Lake Lefroy, Western Australia, 2007
- Hito Steyerl, The Tower, 2015
- Julian Charrière, Future Fossil Spaces, 2017
- Mona Hatoum, Hot Spot, 2013
- Olafur Eliasson, The large glacier surfer, 2007
- Qiu Zhijie, Maps of Technological Ethics, 2017
- RAQS MEDIA COLLECTIVE, Revoltage, 2011
- Rirkrit Tiravanija, untitled (غداً هو السؤال) (明天才是問題) (tomorrow is the question) (morgen ist die frage) (завтра это вопрос), 2019
- Simon Denny, Centralization vs Decentralization hardware display: Fujitsu/Bitcoin/GoL 1978, 2018
- Simon Denny, Centralization vs Decentralization hardware display: DELL/Bitcoin/GoL The Haunted Mansion, 2018
- Simon Denny, Centralization vs Decentralization hardware display: IBM PureFlex/Zcash/GoL Pirates of the Caribbean Dead Man’s Chest, 2018
- Simon Denny, Crypto Futures Game of Life Overprint Collage: 1976 Vintage, 2018
- Simon Denny, Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: zAPPed, 2018
- Simon Denny, Crypto Futures Game of Life Board Overprint Collage: The Haunted Mansion – Ghosts of Cryptoeconomics, 2019
- Simon Denny, What is Blockchain?, 2016
- teamLab, Universe of Water Particles, Transcending Boundaries, 2017 / Flowers and People, Cannot be Controlled but Live Together, Transcending Boundaries - A Whole Year per Hour, 2017
- Tomás Saraceno, Aeroke 5.3: towards an Aerocene epoch, 2019