Introduktion
ARoS er et internationalt kunstmuseum midt i Aarhus. Med fem gallerier og en hel etage dedikeret til installationskunst tilbyder ARoS et frirum, hvor det er muligt at forstå fortiden, udforske nutiden og forestille sig fremtiden på nye måder.
ARoS’ samling indeholder mere end 8.300 værker, herunder mesterværker af danske og internationale kunstnere som Olafur Eliassons Your rainbow panorama (2011) og Ron Muecks Boy (1999). I 2025 udvides ARoS med et helt nyt, underjordisk galleri dedikeret til store, stedsspecifikke installationer samt det ambitiøse kunstværk The Dome, a Skyspace by James Turrell, som vil indgå i ARoS’ samling.
Den nye chefkurator vil i et tæt samarbejde med museumsdirektøren og de to teams i den kunstfaglige afdeling spille en central rolle i at styrke ARoS’ position som et af verdens førende kunstmuseer.
Om ARoS
Hvert år præsenterer ARoS seks til otte store udstillinger med et tilhørende program af foredrag, debatter og arrangementer. Vores internationale udsyn og nytænkende tilgang har ført til banebrydende udstillinger med kunstnere som J.M.W. Turner, Claude Monet, Edvard Munch, Franciska Clausen, Salvador Dalí, Asger Jorn, Per Kirkeby, Barbara Kruger, Isaac Julien, Jenny Holzer, Bill Viola, Mariko Mori, Cindy Sherman og Sarah Sze.
På ARoS strækker det kuratoriske ansvar sig ud over blot at imødekomme alles præferencer. Vi sigter mod at udfordre og udvide vores besøgendes horisonter ved at introducere uventede ideer og nye oplevelser. Vores mission er at levere relevant, tankevækkende indhold, der skaber nye perspektiver.
ARoS har de seneste år oplevet en rivende udvikling med stigende besøgstal, lanceringen af en ambitiøs 10-års visionsplan, ARoS Vision 2033, og med den nye museumsreform, en placering i den højeste klassificering af danske, statsanerkendte museer.
Flere end 600.000 besøgende kommer årligt til ARoS for kunstneriske oplevelser, for at shoppe i ARoS Butik, spise i ARoS Café og ARoS Orangeri eller blot nyde vores ikoniske arkitektur og beliggenhed. Vi har en årlig omsætning på ca. 140 mio. kr. Heraf modtager vi ca. 25 procent i offentlig finansiering, mens ca. 75 procent af indkomsten er egen indtjening.
Vores samlede ARoS team (inkl. løstansatte) er på ca. 250 dedikerede medarbejdere, der hver dag yder deres bedste for at give vores gæster en ekstraordinær museumsoplevelse.
Chefteamet består af museumsdirektøren, direktøren for HR, økonomi og administration, bygningschefen, kommerciel- og udviklingschefen, kommunikations- og publikumschefen samt chefkuratoren (vakant).
Jobprofil
Den nye chefkurator bliver en del af chefteamet, der sætter den kunstneriske og strategiske retning og sikrer høje faglige standarder for at realisere Vision 2033. Chefkuratoren refererer direkte til museumsdirektøren/CEO, Rebecca Matthews.
Chefkuratoren er leder for kunstfaglig afdeling og er ansvarlig for følgende fagområder:
- Kuratering og udstillinger
- Samling og erhvervelser
- Udstillingsadministration og arkitektur
- Forskning og bibliotek
Kunstfaglig afdeling består af to teams. Kuratorteamet refererer direkte til chefkuratoren, mens teamet for samlings- og udstillingsadministration har en afdelingsleder, som refererer til chefkuratoren. I alt er der 10 medarbejdere i afdelingen, som består af 1 afdelingsleder, 4 kuratorer, 1 arkitekt, 2 udstillingskoordinatorer, 1 registrator og 1 postdoc.
Stillingen som chefkurator indebærer ansvar for både det kunstneriske, det strategiske og personalet. De primære opgaver og ansvarsområder er følgende:
Det kunstneriske ansvarsområde
- Udvikle og levere ARoS' kunstneriske profil og synlighed lokalt, nationalt og internationalt i et tæt samarbejde med museumsdirektøren.
- Udvikle og eksekvere vellykkede udstillingsprogrammer i et tæt samarbejde med kuratorteamet, herunder midlertidige udstillinger og samlingsudstillinger, der cementerer ARoS’ position i den højeste klassificering af danske, statsanerkendte museer og som et verdensførende kunstmuseum.
- Udvikle et kunstnerisk udendørsprogram, der knytter sig til museets udvidelse.
- Varetage og lede udviklingen af samlingen, biblioteket, erhvervelsesstrategien og udstillingerne på museet i tæt samarbejde med afdelingslederen for samlings- og udstillingsadministration.
- Varetage og lede museets forskningsstrategi og implementeringen heraf.
- Sikre integration af bæredygtige principper i udviklingen og gennemførelsen af udstillingsprogrammer, driftspraksis og udstillingsproduktion.
- Repræsentere museet i forskellige sammenhænge lokalt, nationalt og internationalt.
- Samarbejde med lokale, nationale og internationale partnere, institutioner og kunstnere.
Det strategiske ansvarsområde
- Udarbejde langsigtede strategier og planer for det kunstfaglige område som harmonerer med de øvrige planer i huset og sikrer opnåelse af vores Vision 2033, herunder løbende analyse og tilpasning.
- Årlig fastlæggelse af mål og KPI’er, der sikrer, at vi opnår vores Vision 2033 og lever op til den nye museumsreform.
- Lede og følge op på implementeringen af de strategiske initiativer for at sikre, at de bliver gennemført effektivt og rettidigt, herunder sikre at de involverede teams har de nødvendige ressourcer og støtte.
- Involvere medarbejdere og kollegaer i udarbejdelse af langsigtede strategier og planer og sikre tydelig kommunikation, når det er fastlagt.
- Sikre overholdelse af de besluttede budgetter for hele afdelingen.
- Bidrage til at sikre økonomisk støtte gennem partnere, fonde, sponsorer, EU og den offentlige sektor.
- Tæt samarbejde med vores Kommunikations- og publikumschef om vores formidlingsstrategi og -initiativer.
- Bidrage til et tæt og konstruktivt samarbejde i chefgruppen samt tage ansvar for god virksomhedsledelse, herunder strukturer, procedurer, rammer og beslutningsprocesser.
Det personalemæssige ansvarsområde
- Være en nærværende og inspirerende leder, der skaber de bedste forudsætninger for, at medarbejderne kan udfolde deres fulde potentiale, samtidig med at du sikrer tydelig retning og klare rammer, og tager hånd om de udfordringer, der opstår.
- Sikre høj trivsel og et godt samarbejde og arbejdsmiljø i afdelingen, herunder lave årlige arbejdspladsvurderinger og opfølgninger.
- Tage del i vores arbejdsmiljø og samarbejdsorganisation (ASO) og tage et fælles ansvar for arbejdsmiljøet og samarbejdet på hele ARoS samt følge de vedtagne personalepolitikker og instrukser.
- Sikre høj grad af tværfaglig forståelse og indsigt i de andre afdelingers arbejde, her særligt i forhold til planlægning af udstillingsprogrammet.
Kandidatens profil
Vi har store forventninger til den kommende chefkurators kvalifikationer og kompetencer, vel vidende, at ingen besidder dem alle i samme grad.
Det er ønskescenariet, at du besidder følgende kvalifikationer, egenskaber og kompetencer:
- Du har en solid ledelseserfaring fra en større kulturinstitution. Ideelt set har du arbejdet som ledende senior/chefkurator eller direktør for et kunstmuseum og taget en formel lederuddannelse på master-, diplom-, akademiniveau eller lignende.
- Du har en kunstfaglig uddannelse med en stor viden om billedkunst på tværs af historiske, moderne og nutidige perioder.
- Med din fremsynethed og indgående viden om kulturelle tendenser udvikler du programmer, der er både nyskabende, ambitiøse og modige – og som sætter nye standarder til gavn og glæde for museets mange forskellige besøgende.
- Du har vist, at du kan styre og lede teams af professionelle kuratorer, samlingsansvarlige, udstillingskoordinatorer og forskere.
- Du har en engagerende og inkluderende ledelsesstil, der stimulerer samarbejde og driver organisationen fremad på en motiverende måde. Du udviser klare og positive ledelsesværdier, og du lytter og giver feedback.
- Du er en stærk netværker med en respekteret offentlig profil, der styrker vores samarbejde på lokalt, nationalt og internationalt niveau.
- Du har et stærkt netværk og relationer til nationale og internationale kunstnere, som gør det muligt for ARoS at arbejde i partnerskab med ligesindede institutioner, samarbejde med kunstnere og deres repræsentanter og skabe enestående resultater.
- Du er velorganiseret og omhyggelig og kan fastsætte og styre projektbudgetter, så de stemmer overens med museets økonomiske mål.
- Du er en dygtig kommunikator i både en national og international kontekst.
- Du behersker dansk og engelsk på et højt niveau, både mundtligt og skriftligt.
Løn og ansættelsesvilkår
Vi tilbyder en attraktiv løn- og pensionspakke – hertil kommer diverse personalegoder. Der er tale om en kontrakts ansættelse med ønsket opstartsdato den 1.3.25. Vi tilbyder en grundig onboarding med en buddy-ordning, der sikrer, at du hurtigt føler dig hjemme og klædt på til dine nye opgaver.
Ansøgningsproces
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte museumsdirektør/CEO, Rebecca Matthews, på mobil 6190 4840, eller Direktør for HR, økonomi og administration, Erik Balch Frisgaard, på mobil 6190 4860.
Send din ansøgning og CV senest den 5. januar 2025.
Du bedes i din ansøgning skrive, hvor du har set stillingsopslaget.
- Første ansættelsessamtale er den 13.1.
- Anden ansættelsessamtale er den 22.1.
- Der vil mellem første og anden samtale være testforløb med såvel personlighedstest og kognitivtest, som laves digitalt på et selvvalgt tidspunkt den 14.1. Den 15., 16. eller 17.1 er der en tilbagemelding på tests ved fysisk fremmøde.
- Der vil ligeledes være en hjemmeopgave, som skal løses inden anden samtale, og en opgave, som skal løses på stedet under anden samtale.
- Der vil sandsynligvis være en ekstra samtale mellem første og anden runde med deltagelse af museumsdirektør/CEO Rebecca Matthews og eventuelt et medlem fra bestyrelsen.
Vi ser frem til at høre fra dig.