ARoS søger
Kommunikations- og publikumschef

ARoS søger Kommunikations- og publikumschef

ARoS søger en kommunikations- og publikumschef til at styrke vores position som kunstmuseum i absolut verdensklasse og til at nå vores ambitiøse vision for publikumsudvikling og vækst.

Om ARoS
ARoS er et internationalt kunstmuseum midt i Aarhus. Hvert år præsenterer vi seks til otte store udstillinger med et tilhørende program af offentlige foredrag, debatter og arrangementer. Vores samling indeholder mere end 8.000 værker og er en af de største og mest prestigefyldte offentlige kunstsamlinger i Danmark, der kombinerer en af landets fineste samlinger af dansk kunst fra 1770 til i dag med fremragende værker af international moderne kunst og samtidskunst.

Nogle af vores mest kendte værker er Olafur Eliasson Your rainbow panorama og Ron Muecks overdimensionerede skulptur Boy. Fra 2025 kan besøgende også opleve The Dome, a Skyspace by James Turrell, som er den anerkendte kunstners mest ambitiøse Skyspace til dato. Det enestående værk vil cementere ARoS’ position som et af verdens førende museer for installationskunst.

ARoS er en selvejende kulturinstitution, der agerer efter aftale med Slots- og Kulturstyrelsen og Aarhus Kommune indenfor rammerne af Museumsloven. Det nyligt indgåede politiske forlig om en ny museumsreform placerer ARoS i den højeste klassificering af danske, statsanerkendte museer.

Vi har en årlig omsætning på ca. 120 mio. kr. Heraf modtager vi ca. 25 procent i offentlig finansiering, mens ca. 75 procent af indkomsten er egen indtjening gennem billetsalg, fundraising, sponsorering og andre kommercielle aktiviteter. Vores samlede ARoS team (inkl. løstansatte) er på ca.  250 dedikerede medarbejdere, der hver dag står sammen og yder deres bedste for at give vores gæster en ekstraordinær museumsoplevelse.

ARoS har de seneste år oplevet en rivende udvikling med stigende besøgstal, lanceringen af en ambitiøs 10-års visionsplan – ARoS Vision 2033 – og ny brandidentitet blot for at nævne nogle af milepælene de seneste år. Udviklingen forventer vi kun vil eskalere, når vi i 2025 udvider ARoS med et helt nyt, underjordisk galleri dedikeret til store, stedsspecifikke installationer samt det ambitiøse kunstværk The Dome, a Skyspace by James Turrell, som vil indgå i ARoS samling.

Som led i denne udvikling søger vi en dygtig og strategisk kommunikations- og publikumschef, der kan styrke vores position og brand og sikre, at vores publikumsrettede tilbud fortsat er relevante og tilgængelige for både nuværende og kommende gæster i alle generationer.

Om stillingen i organisationen
Stillingen som kommunikations- og publikumschef er en nyoprettet stilling, og du vil få direkte reference til museumsdirektøren/CEO, Rebecca Matthews. Du bliver en del af chefgruppen, som udover dig består af museumsdirektøren; direktør for HR, økonomi og administration; chefkurator; bygningschef og kommerciel-og udviklingschef.

Organisationen ser således ud:

Følgende ledere refererer direkte til dig:

  • Pressechef (som har personaleansvar for to medarbejdere)

  • Leder for formidlingsafdeling/Public engagement (som har personaleansvar for fem medarbejdere samt ARoS’ korps af timebetalte kulturformidlere)

Medarbejderne på følgende områder vil have direkte reference til dig (i alt ni medarbejdere):

  • Medlemsklub
  • Marketing
  • Brand og grafisk design


Dine ansvarsområder
Du vil i samarbejde med chefgruppen få ansvaret for at udvikle og eksekvere vores publikumsstrategi samt vores kommunikations- og markedsføringsstrategi. Din fornemmeste opgave er målrettet at nå nuværende og nye målgrupper på inddragende og innovative måder og derved bidrage til, at vi når målene om publikumsudvikling i ARoS Vision 2033. Nedenfor skitseres de overordnede visioner for de områder, som du kommunikations- og publikumschef har ansvar for.

  • Besøgstal og medlemsklub: Vi er med ca. 590.000 betalende gæster og ca. 630.000 besøgende årligt (forventet 2024) et af landets mest besøgte museer. Omkring 38.000 har årskort til ARoS. I ARoS Vision 2033 har vi ambitiøse mål for en stigning i antallet af besøgende: Som minimum skal vi kunne tiltrække 100.000 flere årlige gæster, når vi åbner museumsudvidelsen næste år, og vores medlemsklub har som ambition at vokse til over 40.000 årskortholdere.

  • Publikumsoplevelse og -udvikling: Du får ansvar for at optimere og drive den samlede publikumsrejse; fra første kontaktpunkt til helhedsoplevelsen på museet. Alle vores tilbud skal møde og helst overgå vores gæsters forventninger.

  • Engagement i den brede offentlighed: Du får ansvar for at lede initiativer, der forbinder ARoS med lokalsamfundet og den brede offentlighed. Du vil få ansvaret for arbejder med ny vision for formidlingsafdelingen/public engagement 2:0 – herunder planlægning og ekstern finansiering.
    Afdelingen er desuden ansvarlig for rundvisninger, arrangementer og fortolkningsprogrammer, der gør kunsten tilgængelig og meningsfuld for alle.

  • Marketingsstrategi: Du skal udvikle og implementere en langsigtet strategi for vores marketingsføringsindsats. Strategien skal sikre, at vores kunstneriske, kulturelle og sociale værdi markedsføres, og at vi kan tiltrække flere besøgende og engagerer nye målgrupper. Strategien vil omfatte publikums- og målgruppeanalyser, en plan for tilstedeværelse på sociale medier og brug af AI til at forbedre publikumsinteraktionen.

  • Kommunikation og PR: Du får overordnet ansvar for at vores presse- og kommunikationsstrategi implementeres og løbende videreudvikles blandt andet indenfor krisekommunikation. Derudover får du det overordnede ansvar for alle PR-aktiviteter samt interne og eksterne kommunikationsaktiviteter.

  • Brandidentitet og design: Du skal fortsætte implementeringen af vores nye brandidentitet og herved udvikle museets visuelle og kommunikative identitet, både internt og eksternt, for at sikre konsistens og relevans i alle udtryk. En af de kommende opgaver bliver at stå i spidsen for udvikling af ARoS’ nye hjemmeside.

  • Turisme: Du får ansvar for at udvikle strategier og partnerskaber, der tiltrækker både nationale og internationale gæster samt positionerer ARoS som en central destination i turismelandskabet. Dette omfatter at drive kontakten med lokale og nationale turistbureauer.

  • Eksterne partnerskaber: Du får ansvar for at opsøge og vedligeholde stærke relationer med relevante eksterne partnere, herunder kulturinstitutioner, universiteter og turistorganisationer, for at sikre synergier og maksimere museets rækkevidde.

Aarhus Universitet har i 2024 lavet en grundig undersøgelse af museumsgæster, som kan findes her.

Den samfundsmæssige gevinst ved kulturen og museerne i Aarhus Kommune er også for nyligt blevet analyseret af Silverlining Research. Analysen kan findes her.

Hvilken kandidat søger vi?
Vi søger en kandidat med solid erfaring og demonstreret succesfulde resultater fra en lignende strategisk chefrolle, gerne inden for kunst- og kultursektoren eller oplevelses- og turismebranchen.

Du er strategisk tænkende med en stærk evne til at omsætte vision og strategier til praksis. Du er nysgerrig på nye ideer og muligheder og drevet af at træffe beslutninger ud fra veldokumenterede data og objektive kriterier. Du kommunikerer i øjenhøjde både internt og eksternt.

Du er en inspirerende leder, der kan motivere og hjælpe dit team til at levere på højt niveau uden at gå på kompromis med trivsel og høj arbejdsglæde. Du har evnen til at skabe resultater ved eksekvering af gennemtænkte strategier i et tæt og godt samarbejde med dine kollegaer og team.

Du skal have erfaringen med og lyst til at være leder for både medarbejdere og afdelingsledere med forskellig faglige baggrunde, anciennitet og arbejdsopgaver. Og så skal du være klar til at stå i spidsen for at bygge den nye afdeling ”Kommunikations og publikumsafdeling” op sammen med dine medarbejdere og ledere. Du vil selvfølgelig få sparring og opbakning fra dine chef kollegaer og museumsdirektøren, men du skal være klar til at håndtere de udfordringer og dilemmaer, der kan følge med organisationsforandringer.

Desuden skal du have lysten og kompetencerne til selv at være udførende på de opgaver, der ligger på dit bord, og hvor der ikke er medarbejdere at uddelegere opgaverne til. Det gælder særligt for turismeindsatser og publikumsoplevelser.

Vi forventer, at du har en akademisk baggrund på kandidatniveau og/eller med dokumenterede, visionære resultater indenfor dit nuværende ansvarsområde og har gode trivselsmålinger.

Løn og ansættelsesvilkår
Vi tilbyder en attraktiv løn- og pensionspakke. Der er tale om en kontrakts-ansættelse.

Ansøgningsproces
Send din ansøgning og CV senest den 4. november.

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte Erik Balch Frisgaard, direktør for HR, Økonomi og Administration på 6190 4860.

Første ansættelsessamtale bliver 12. november. Anden samtalerunde bliver 10. december. Der vil mellem første og anden samtalerunde være testforløb med såvel personlighedstest og kognitiv test. Der vil ligeledes være en hjemmeopgave, som skal løses inden anden samtale.

Der vil eventuelt være en ekstra samtale mellem første og anden runde med deltagelse af museumsdirektør Rebecca Matthews og et bestyrelsesmedlem.

Ansættelsesstart vil være efter aftale.

Vi ser frem til at høre fra dig.