Radar Contemporary i ARoS Public
Frygten for at teknologi vil overgå vores evner og dominere os, har gjort den monstrøse maskine til en arketype i både teater, billedkunst og litteratur gennem århundreder. Ordet monster kan spores tilbage til det latinske ord monstrare, der betyder at vise og samle. Monstre kan altså forstås som skabninger, der krydser grænser og samler modsatte dele.
Derfor peger flere af værkerne på, at monstres udviskning af kategorier er brugbart til at udfordre vores opfattelse af os selv og teknologi med.
Værkerne præsenteres af Radar Contemporary og er udvalgt af Ida Schyum.
Radar Contemporary er en kunstnerdrevet udstillingsplatform for kunst med fokus på ny teknologi.
Lawrence Lek: AIDOL爱道, 2019. ©Lawrence Lek, courtesy Sadie Coles HQ, London
Amalie Smith: Hypertextile III, 2019. ©Amalie Smith. Photo: David Stjernholm
Værkerne kan ses i ARoS Public på tredje etage med en supplerende online udstilling. Monstrøse Maskiner er kurateret af Ida Schyum og er den tredje præsentation i serien Extensions af Radar Contemporary. Læs mere om værkerne og udstillingsplatformen i den nyudgivne bog Radar Contemporary: Extensions vol I II III.
Der vises værker af Amalie Smith, Andreas Refsgaard, Black Quantum Futurism, Diana Velasco, Ida Kvetny, Kristoffer Ørum, Lawrence Lek, Morehshin Allahyari, Stephanie Dinkins og Uffe Isolotto.
Online screening 7. maj - 10. juli 2021. Se mere her
Extensions vol III - Monstrøse maskiner er venligst støttet af: