Den kinesiske samtidskunstner Yue Minjun omformede ARoS' Vestgalleri til en tidskapsel fra 2009 - fundet og fortolket af vores efterkommere 1000 år ude i eftertiden.
Udstillingen viste dog, at der var en del faktuelle ting, som befolkningen i år 3009 havde misforstået. For eksempel er Tyrannosaurus Rexen som bekendt langtfra samtidig med AUDI'en, om end Yue Minjuns farvestrålende maleri 3009 - AD3009 fremlægger det sådan. Ifølge Yue Minjun er det nemlig ikke altid tilfældet, at eftertiden bliver klogere på sine forfædres tilværelse. Og findes der i virkeligheden en rigtig og objektiv måde at skrive samfundshistorie på?
Blandet med en god portion humor og karikatur opfordrede Yue Minjun i sin kunstneriske og arkæologiske totaliscenesættelse til, at ARoS' gæster kastede et kritisk blik på sig selv og på det moderne menneskes livsførelse. Hvem er vi? Hvordan lever vi? Og hvilke interesser lader vi os styre af i vores hverdag?
Den menneskelige identitet
Yue Minjun er én af Asiens førende samtidskunstnere. Opvokset under den kinesiske kulturrevolution er han interesseret i emner som menneskets identitetsforhold, ytringsfrihed og kulturelle ophav. Kunstneren arbejder i et bredt felt af skulptur, installationskunst og maleri, men er dog bedst kendt for sine karakteristiske skildringer af hysterisk leende og lyserøde mennesker, der alle er portrætter af Yue Minjun selv.
Som én af de ledende kunstnere indenfor stilretningen kynisk realisme indeholder Yue Minjuns værker en stærk politisk appel. Efter massakren på Den Himmelske Fredsplads i 1989, blev den stumme latter Yue Minjuns signifikante varetegn. De maniske tavse grin afslører et rungende tomrum bag perlerækken af tænder - en ironisk og distanceret kommentar til det kinesiske folks ønske om ytringsfrihed og folkelig medbestemmelse.
Yue Minjun - Det arkæologiske fund, år 3009 var kunstnerens første soloudstillingen i norden. Af de mange skulpturer, objekter og malerier der optrådte på udstillingen, var enkelte malerier nyproducerede til udstillingen på ARoS.