"Mellem Krig og Fred er den beste presentasjonen av hans verker til nå. I seg selv verdt et Danmarksbesøk" - Aftenposten
”Den norske maler Leonard Rickhard er ukendt for de fleste, men original og nørdet – bestemt et besøg værd (…) ros til ARoS for at introducere danskerne for hans interessante værk.” – Weekendavisen
Når ARoS åbner dørene for udstillingen MELLEM KRIG OG FRED af Leonard Rickhard (f.1945) er det første gang, at kunstneren udstiller sine værker i stor skala uden for sit hjemland. Med 65 malerier og omkring 200 tegninger er MELLEM KRIG OG FRED Leonard Rickhards største udstilling nogensinde.
1 / 5 Installationsfoto, Leonard Rickhard - Mellem Krig og Fred. Foto: Montgomery.
Orden og kaos
Leonard Rickhards fortrukne motiver er stille skovpartier, røde barakker, samlinger af udstoppede fugle og trætte modelbyggere. Til tider er hans malerier placeret i overdimensionerede rammer, hvor mennesket i maleriet kun er til stede i form af en anonym figur – en melankolske skikkelse der vedholdent forsøger at skabe orden i tingenes kaos. Andre gange er mennesket helt bogstaveligt afbilledet splittet i flere dele. Det samme ses med objekter som traktorer og motorer, der skilles ad i alle dele og fremlægges i maleriet som en systematisk splittelse. På den måde skabes kontrasten mellem splittelse og symmetri/orden.
Udstillingens opbygning
Udstillingen starter med en væg bestående af cirka 200 mindre tegninger. Herefter præsenteres publikum for en film, der introducerer kunstneren. I resten af udstillingen ledes publikum gennem en række rum, der er bygget op ud fra Leonard Rickhards yndlingstemaer og motiver: modelbyggeren, samlinger af fugle, militærbarakker, snelandskaber og det betragtende menneske.
Om Leonard Rickhard
Leonard Rickhards er født i 1945 i Tvedestrand, Norge. Gennem mere end 30 år har han markeret sig som én af Norges førende malere. Han indskriver sig i en malertradition, der behandler historiens store spørgsmål. Hans interesse for renæssancens og barokkens maleriske kompositioner er tydelig. I hans værker fra 70’erne og 80’erne mærker vi den kolde krigs frygt for undergang, hvor et arret landskab danner baggrundstæppe for et møde imellem idylliske bygninger og militære køretøjer eller installationer. I de senere værker er omdrejningspunktet ofte individets position i en opløst virkelighed. Maleriernes temaer har ifølge Leonard Rickhard selv dikteret hans valg af malestil. Han benytter aldrig det nonfigurative maleri, og hans maleriske proces har også klare referencer til den tradition, som opstod i kølvandet på den franske impressionisme.
Udstillingens kurator: Erlend G. Høyersten, museumsdirektør, ARoS
Udstillingsansvarlig og kurator: Jakob Vengberg Sevel, museumsinspektør, ARoS
Tak til
Stibo
Norges Ambassade