Tidslinje 1847 - 2024

Tidslinje 1847 - 2024

Aarhus Kunstforening bliver til et rigtigt kunstmuseum

1847 - 1900


1847
Den 24. marts stiftes Aarhus Kunstforening af 1847 som den første kunstforening udenfor hovedstaden. Stifter og bestyrelse: dr. med Christian Weis, pastor Christian Gad, kancelliråd Christian Otterstrøm, adjunkt Emmerik Høegh-Guldberg, bankbogholder L.S. Fabricius, premierløjtnant G. Bauditz.

1852
Efter flere års inaktivitet under Treårskrigen (1848- 51) og en efterfølgende opløsning genopstår Aarhus Kunstforening.

1854
Kunstforeningens indkøbte værker er hidtil blevet bortloddet blandt dens medlemmer, men planer om en permanent samling omtales nu for første gang, og der er løfte om lån af 24 malerier fra Statens Offentlige Samlinger (det nuværende Statens Museum for Kunst). Samme år indkøbes de tre første malerier til kunstforeningens permanente samling. De er stadig en del af ARoS’ faste samling i dag: Jørgen Sonne, Scene ved en brønd i en neapolitansk by henimod aften, 1845. Christian David Gebauer, Det vilde stutteri, 1831. Emil Holm, En modelfigur, 1854.

Jørgen Sonne 
Jørgen Sonne

Christian David Gebauer 
Christian David Gebauer

1857
Aarhus Rådhus indvies på sin historisk set tredje placering d. 29. december, i bygningen som i dag huser KØN – Gender Museum Denmark.

Aarhus Museums første beliggenhed
Aarhus Museums første beliggenhed

1859
Den 6. januar åbner Danmarks første fremvisning af en museal samling udenfor København. Det sker i loftlokaler på Aarhus Rådhus, der er blevet indrettet til at huse de 24 lånte malerier fra Statens Offentlige Samlinger og de få værker, som er indkøbt til den permanente samling. Senere samme år udvides udstillingen til at omfatte hele loftet. Det regnes ofte for starten på det senere Aarhus Kunstmuseum.

1861
Det historisk-antikvariske Selskab oprettes med henblik på at indsamle genstande og kunst til et kommende museum i Aarhus, der er tænkt til at omfatte både samlinger af kunst, afstøbninger, mønter, naturhistoriske objekter, oldtidsgenstande og bøger m.m.

1862
I Aarhus Stiftstidende nævnes for første gang Aarhus Malerisamling, som er indsamlet af Aarhus Kunstforening af 1847 og som nu kan beskues på Aarhus Rådhus “hele Aaret igjennem hver Søndag og desuden fra 1. April til 1. Oktober hver Torsdag fra Kl. 11-1 sl”

1863
Kong Frederik VII bliver protektor for Det historiskantikvariske Selskab og donerer i den forbindelse en metalafstøbning af en bronzealderlur til samlingen af genstande.

1867
Det lykkedes at få økonomisk støtte fra kommunen og amtet, hvilket giver mulighed for at lave planer for fremtiden. Aarhus kommune donerer ligeledes et værk til kunstsamlingen, som senere skulle blive et af ARoS’ ikoniske værker: Jørgen Sonne, Rytterkampen ved Aarhus den 31. maj 1849, 1853.


Jørgen Sonne, Rytterkampen ved Århus den 31. maj 1849

1872
Med planer om et nyt, stort museum afholdes en udstilling, hvis overskud skal bruges til den nye bygning. Den skal efter planen huse maleri- og afstøbningssamling, den historisk-antikvariske samling og stiftsbiblioteket. Aarhus’ befolkning opfordres i Aarhus Stiftstidende til at støtte, og der indsamles 38.000 kr. fra byens borgere. Staten støtter med 10.000 kr., yderligere 2000 kr. bliver givet i fondsstøtte, mens 12.000 kr. optages som lån.

1873
Møller A.S. Weis donerer en byggegrund på Mølleengen (ved det nuværende Mølleparken) til museet. Over de kommende år foregår indsamlingen af penge til byggeriet sideløbende med opførelsen.

1877
Første pinsedag 20. maj åbner Aarhus Museum (tegnet af arkitekt V. Th. Walther) for publikum på Vester Allé / Museumsgade, i bygningen som i dag huser Levende Musik i Skolen. Med tilstrømningen af genstande til samlingen bliver bygningen dog hurtigt for lille, og dele af samlingen udflytter med tiden og danner grundlag for fx Naturhistorisk Museum, Antikmuseet og Moesgaard Museums samlinger.


Aarhus Museum 1877

Aarhus Kunstmuseum i Vennelystparken

1901 - 1983


1925
Indkøb af Harald Giersing, Ung dame i lyseblåt, 1918. Indkøbet skaber efter sigende røre i bestyrelsen, da der var uenighed om værkets kvalitet. Værket regnes i dag blandt ARoS’ hovedværker indenfor dansk modernisme.


Harald Giersin, Ung dame i lyseblåt

1955
Kunsthistoriker Else Kai Sass (1912-1987) udnævnes i 1954 som professor i kunsthistorie ved Århus Universitet, hvilket fra 1955 tilknyttes en forpligtigelse til at varetage Århus Museums kunstsamling. Det gør hun frem til 1961. Som den første kunsthistorisk uddannede leder af samlingen bliver hun drivkraften bag dannelsen af et egentligt Århus Kunstmuseum og dets nye bygning og beliggenhed.

1958
En grund i Vennelystparken doneres af Århus by til opførelsen af et nyt Århus Kunstmuseum.

1961
Museumsdirektør Minna Heimbürger overtager ledelsen af det kommende Århus Kunstmuseum, som opnår byggetilladelse i 1964.

1967
I september åbnes Århus Kunstmuseum for publikum i en treøjet gul murstensbygning tegnet af arkitekt C.F. Møller. Bygningen er placeret i Vennelystparken i den nedre del af Universitetsparken, i forlængelse af Århus Universitet.


Århus Kunstmuseum, Vennelystparken

1969
Kristian Jakobsen udnævnes til direktør for museet og bliver på posten indtil 1982.

1980
Indkøb af det første syltetøjsglas fra Bjørn Nørgaards meget debatterede værk “Hesteofringen”, 1970, der består af i alt 199 syltetøjsglas med dele fra en slagtet hest, samt videodokumentationen af den performative slagtning. Værkets dele blev købt af forskellige danske museer, herunder Statens Museum for Kunst og Randers Kunstmuseum. I 2023 rummer ARoS’ samling 116 glas, som sammen med videodokumentationen er et hovedværk indenfor dansk samtidskunst.


Bjørn Nørgaard, Hesteofringen, 1970

1982
Lise Funder tiltræder som direktør og sidder indtil 1984.

Drømmen om et nyt museum

1984 - 2003


1984

Jens Erik Sørensen bliver ny direktør for Århus Kunstmuseum.

1989
Museet er endnu engang vokset ud af sine bygninger. Efter flere års arbejde for et nyt, moderne kunstmuseum med plads og faciliteter til samtidens mere krævende kunst(installationer), besluttes det, at et nyt museum skal opføres på Vester Allé på den såkaldte “Fattiggårdsbakken”.

1997
Arkitektfirmaet Schmidt Hammer og Lassen vinder arkitektkonkurrencen om et nyt kunstmuseum.

2000
13. september foretages det første spadestik til det nye kunstmuseum.

2002
Der afholdes rejsegilde for den nye bygning 24. oktober.

2003
Århus Kunstmuseum skifter navn til ARoS Århus Kunstmuseum.

ARoS får succes på Aros Allé

2004 - 2013


2004
7. april indvies ARoS Århus Kunstmuseum på Aros Allé 2 med bl.a. kongelig deltagelse, og dagen efter erklæres museet officielt åbent for publikum. Ni etager med national og international kunst, herunder særudstillinger, installationskunst og samlingspræsentationer med både nyere og ældre kunst møder museets gæster. Det nyindkøbte værk Boy af Ron Mueck bliver hurtigt et højt elsket ikon for det nye museum.

2007
Den internationalt anerkendte kunstner Olafur Eliasson vinder den internationale konkurrence om et tagprojekt på toppen af ARoS.

2009
Sculpture by the Sea afholdes for første gang ved Århus med deltagelse af over 60 nationale og internationale kunstnere. På opfordring fra det daværende Kronprinsepar HKH Kronprins Frederik og HKH Kronprinsesse Mary, som havde oplevet Sculpture by the Sea i Sydney i 2000, bringer direktør Jens Erik Sørensen sammen med Aarhus Kommune begivenheden til Aarhus i et dansk-australsk samarbejde. Udstillingens værker kunne gratis opleves på en gåtur langs vandet fra Tangkrogen til Ballehage fra 5. – 28. juni.

2011
Efter flere års intenst arbejde åbnes Olafur Eliassons værk Your rainbow panorama i maj på toppen af ARoS. Værket er en donation fra Realdania og tilfører den kubeformede bygning et markant nyt udseende. “Regnbuen” bliver et fyrtårn for byen og en turistattraktion i sig selv.


Olafur Eliasson på åbningsdagen

2011-13
Publikumssuccesen Sculpture by the Sea afholdes for anden og tredje gang langs vandet fra Tangkrogen til Ballehage. En blanding af danske og internationale kunstnere udfordrer på ny publikums forestillinger om, hvad en skulptur er og kan være, og giver helt nye rammer for mødet med kunsten.

2013
Som en afrunding på Olafur Eliassons oprindelige planer for toppen af ARoS indvies i november en tagpavillon med to lounger, der giver direkte adgang fra museet til Your rainbow panorama. Færdiggørelsen sponsoreres af Herman Sallings Fond og omfatter også et nyt værk af Eliasson til samlingen: Your condensation.


Olafur Eliasson, Your condensation

Nye visioner

2014 - 2024


2014

Norske Erlend Høyersten overtager stolen som direktør for ARoS efter Jens Erik Sørensen, der træder tilbage efter 30 år på posten. Samme år offentliggøres planerne for en udvidelse af ARoS med et Skyspace af den amerikanske kunstner James Turrell samt et nyt udstillingsgalleri.

2015
Fjerde og sidste Sculpture by the Sea afholdes 5. juni – 5. juli med skulpturer langs vandet.

2016
ARoS slår dørene op for en ny formidlingsetage – ARoS Public – som byder på både interaktive, digitale tilgange til museets kunstsamling, en salon til debatarrangementer samt et artist in residency-program, hvor kunstnere arbejder i et åbent værksted tilgængeligt for publikum. Tiltagene er sponsoreret af Nordea Fonden og Aarhus Kommune.

2017
I samarbejde med Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad afholder ARoS den omfattende udstilling ARoS Triennial: The Garden – End of Times, Beginning of Times, som strækker sig over to udstillingsrum og taget på ARoS, samt flere lokationer i Aarhus by og langs Tangkrogen Ballehage. Der vises blandt andet værker på en facade ved Vester Allé, udstillingsstedet O Space ved Aarhus havn, Naturhistorisk Museum, Mindeparken, baren Shen Mao (blivende installation), Kulbroen og en industribygning på Østhavnsvej. Særligt kunstværket Asphalt Air and Hair af den tyske kunstner Katharina Grosse vækker stor debat. Kunstneren maler et udsnit af landskabet fra Tangkrogen mod Mindeparken helt i lyserødt og hvidt, og trods projektets miljøgodkendelse udløser det heftig debat om samtidskunstens rolle i samfundet, om beskyttelsen af vores natur og ikke mindst om, hvad “natur” egentlig er for en størrelse i menneskeskabte byer.


Katharina Grosse, Asphalt Air and Hair

2020
Coronaepidemien rammer for alvor Danmark. Landets skoler, “ikke-kritiske” arbejdspladser og institutioner lukkes ned fra 11. marts, og der indføres forsamlingsforbud. Nedlukningen, som også omfatter alle kulturinstitutioner, forventes i første omgang at vare i 2 uger, men der skulle gå helt til den 22. maj før museet igen kunne åbne dørene for publikum til bl.a. udstillingen Mythologies – The Beginning and End of Civilizations, der strakte sig over både niv. 5 og niv. 1. Årets anden coronanedlukning i december rammer særligt udstillingerne JORN / KIRKEBY og Jonah Freeman og Justin Lowe – COLONY SOUND hårdt. Begge får en meget kort visningsperiode.


JORN / KIRKEBY

2021
Britiske Rebecca Matthews tiltræder som ny direktør for ARoS. Arbejdet med en ny visionsplan for museet frem mod 2033 går i gang.

2022
15. juni tages det første spadestik til The Next Level, som omfatter The Dome, a Skyspace by James Turrell, et nyt udstillingsgalleri og et Art Square til udendørs kunstaktiviteter.


Første spadestik på The Next Level

2023
Der holdes åbent rejsegilde for byens borgere på kunstværket The Dome, a Skyspace by James Turrell. Udvidelsen af ARoS forventes at åbne for publikum i sommeren 2025.


Rejsegilde for James Turrells Skyspace

2024
ARoS fejrer sine 20 år i den nuværende museumsbygning med en særlig jubilæumsweekend 6.-7. april og udstillingen Ron Mueck - Art & Life som bringer den elskede skulptur Boy sammen med A Girl og Woman with Shopping af samme kunstner.


The Dome, a Skyspace by James Turrell