ARoS’ program 2018

ARoS’ program 2018

I 2018 byder programmet for ARoS blandt andet på amerikansk popkunst, egyptisk samtidskunst, en dansk symbolist og en ny udstillingsrække Intermezzo i Focus-galleriet.

- Programmet for 2018 er blandt andet kendetegnet ved sin alsidighed og spænder bredt over både materialer og tematikker. Vi åbner fire særudstillinger og tre udstillinger i en ny Focus-serie, og vi er meget glade for, at vi i år kan vise vores publikum en meget stor bredde i forhold til hvad kunst kan og skal. Vi glæder os til at byde inden for til kunstoplevelser, der giver indsigt og refleksion, siger Erlend G. Høyersten, museumsdirektør, ARoS.

Cool, Calm and Collected
Lukker 2. april 2018, ARoS Contemporary, niveau 1

Udstillingen præsenterer de seneste års mest dominerende tendenser inden for dansk samtidskunst og giver et indblik i de emner og udtryksformer, der driver de danske kunstnere i dag. De 80 værker i udstillingen er skabt af 47 kunstnere eller kunstnergrupper, som blandt andet er optaget af form og æstetik og af aktuelle problemstillinger i samfundet. Samtidig viser udstillingen, hvor forskelligt kunstnerne arbejder i deres valg af materialer, medier og tematikker.

James Rosenquist
14. april 2018 til 19. august 2018, ARoS Classic, niveau 5  

Amerikanske James Rosenquist (1933-2017) er én af de mest indflydelsesrige kunstnere indenfor popkunst. Sammen med Andy Warhol og Roy Lichtenstein var han fra 1950’erne med til at etablere popkunst som kunstretning, og det ændrede på mange måder billedkunsten. Rosenquist er blandt andet kendt for sine enorme formater, som han begyndte at arbejde med i 50’erne og 60’erne. Inspirationen havde han fra sit arbejde som billboard-skiltemaler i den amerikanske reklamebranche. På udstillingen på ARoS vil man opleve, at det ikke er unormalt, at Rosenquists værker måler 3-5 meter i højden og har en udstrækning på 10 – et enkelt endda 27 meter.

Udstillingen er blevet til i samarbejde med Museum Ludwig i Køln og er støttet af Terra Foundation for American Art.

Wael Shawky
19. maj 2018 til 9. September 2018, ARoS Contemporary, niveau 1

I sommerhalvåret præsenterer ARoS en omfattende udstilling med film, marionetdukker, skulpturer, collager og tegninger af den egyptiske kunstner Wael Shawky (f. 1971) – herunder filmtrilogien Cabaret Crusades fra 2010-2015. I sin helhed omhandler udstillingen det konfliktfyldte forhold mellem Vesten og Mellemøsten, som har rødder helt tilbage til korsriddertogene i middelalderen. For at anskue konflikterne mellem øst og vest på nuanceret vis tager Shawky afsæt i bogen The Crusades through Arab Eyes af Amin Maalouf. Samtidig anskuer han konflikterne fra et vestligt synspunkt i en række store træsnit, som kommer til at indgå i udstillingen, og som skildrer korstogene set fra korsriddernes perspektiv. Begge sider præsenteres altså i et forsøg på at give publikum en større forståelse for den komplekse historie, som stadig præger forholdet mellem Vesten og Mellemøsten i dag.

Agnes Slott-Møller
29. september 2018 til 6. januar 2019, ARoS Classic, niveau 5

Med denne udstilling viser ARoS den til dato mest omfangsrige præsentation af den danske symbolist Agnes Slott-Møller (1862-1937), som betragtes som én af den danske kunsthistories mest særegne personligheder. Udstillingen rummer en række af hendes mest monumentale værker, der ikke tidligere har været udstillet sammen.

Agnes Slott-Møller var en central skikkelse ved symbolismens indtog i Danmark, og hun var én af de stiftende medlemmer af Den Fri Udstilling. Hun havde et stort indblik i den europæiske kunstscene og en god tro på egne evner. Agnes Slott-Møller var tidligt i opposition til de øvrige symbolister, der alle lod sig inspirere af den franske skole. I stedet kiggede Agnes Slott-Møller mod de engelske prærafaelitter. Denne opposition udviklede sig til et brud med flere af de vigtigste skikkelser i dansk kulturliv, og konsekvensen blev en udfasning af Agnes Slott-Møller fra den danske kunsthistorie – en udfasning der først har set sin afslutning de seneste år. 

Udstillingen på ARoS skal være med til endeligt at cementere hende som en central kunstnerisk personlighed i den danske symbolisme.

Julian Schnabel
13. oktober 2018 til 3. marts 2019, ARoS Contemporary, niveau 1

Den amerikanske maler og filminstruktør Julian Schnabel (f. 1951) blev i 1980’erne kendt for sine enorme tallerken-malerier, også kaldet plate paintings, som er kendetegnet ved at indeholde store stykker smadret porcelæn. Han brød blandt andet igennem ved at indbygge elementer som for eksempel presenninger og velour i sine værker, og han fik derved status som en af de amerikanske kunstnere, der gjorde op med de kunstkritikere, der erklærede maleriet for dødt. Bag sig har Julien Schnabel også en lang række prisvindende spillefilm.

Udstillingens titel Schnabel by Schnabel refererer til, at ARoS ønsker at lade Schnabel tilgå udstillingen som en scenografi i én af hans film. Han har derfor fået frie hænder til at sammensætte forløbet i udstillingen. Det er en Schnabel-udstilling iscenesat af Schnabel, og dermed kan den opleves som en tour de force gennem kunstnerens visuelle kendetegn på mere end én måde. 

ARoS Focus – Intermezzo

I 2018 åbner ARoS udstillingsrækken Intermezzo i Focus-galleriet på niveau 5. Kunstnerne i denne serie arbejder med en særlig form for sanselig rummelighed, der får modtageren til at åbne og udvide alle sanser. I løbet af 2018 åbnes tre udstillinger i rækken.

Isaac Julien
3. februar 2018 til 27. maj 2018, niveau 5

Den engelske instruktør og filmkunstner Isaac Julien (f. 1960) er den første kunstner til at udstille i Focus-galleriet i 2018. Udstillingen præsenterer Juliens tre-skærms værk Western Union: Small Boats fra 2007 i et helt omsluttende blåt rum. Værket, der skildrer menneskers forsøg på at krydse kontinenter (blandt andet havet mellem Afrika og Europa), har vundet utallige priser, og selvom filmen er fra 2007, fortæller den om en stadigt højaktuel udfordring i verden.

Jake & Dinos Chapman
16. juni 2018 til 21. oktober 2018, niveau 5

De engelske kunstnere Jake & Dinos Chapman (f. 1966/1962) er af mange kendte som Brødrene Chapman. De arbejder med et chokerende, voldsomt og pågående univers, der blandt andet indeholder stærkt sexualiserede voksdukker og referencer til nazisme og tortur. De tilhører den generation af engelske YBA-kunstnere (Young British Artists), som finansmanden og kunstsamleren Saatchi var med til at gøre til ét af 1990’ernes mest verdensomspændende kunstfænomener. 

Do Ho Suh
10. november 2018 til 17. februar 2019, niveau 5

Den sydkoreanske kunstner Do Ho Suh (f. 1962) er kendt for sine transparente og skrøbelige stofrum. I udstillingen på ARoS kan publikum bevæge sig igennem en serie af nøjagtigt gengivne rum, korridorer og trapperum fra de steder, Do Ho Suh har boet rundt om i verden. Rummene repræsenterer forskellige faser af livet og kredser om overgange til nye faser.

Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via Dropbox

Yderligere information