ARoS erhverver Grayson Perry-værk

I 2016 kunne man opleve engelske Grayson Perrys farverige univers på ARoS i udstillingen Hold Your Beliefs Lightly. Med generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet har museet nu erhvervet ét af udstillingens populære værker.

Det internationale hovedværk Expulsion from Number 8 Eden Close fra 2012 er kommet tilbage til ARoS og kan allerede nu opleves i museets galleri for installationskunst på niveau 0.

- Grayson Perrys historier om identitet, køn og sociale klasser vedkommer og berører os alle. Med erhvervelsen af værket sikrer vi, at et absolut centralt værk fra denne toneangivende kunstner går til en dansk samling. Det vil, som et af kunstnerens hovedværker, være en betydningsfuld og central tilføjelse til museets samling af international samtidskunst, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

- Grayson Perrys kunst lefler hverken for højt eller lavt, men formår med et glimt i øjet at spidde den moderne kulturs små og store absurditeter. Hans kunst var en tankevækkende og vittig øjenåbner på ARoS’ udstilling i 2016, og det glæder mig derfor, at museet med vores støtte nu kan tilføje et af Perrys væsentlige værker til den permanente samling, siger formand for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.

Et internationalt hovedværk

Selve værket er et vævet vægtæppe af blandt andet uld, bomuld og silke. Det måler to gange fire meter og er en del af billedserien Vanity of Small Differences, som består af seks billedtæpper. Hele billedserien bygger på Grayson Perrys prisvindende Tv-serie, All in the Best Possible Taste, som også har været vist på DR. Tv-serien handler om, hvordan god smag ser ud i det klasseopdelte samfund, som særligt præger den britiske kultur. Tilsammen fortæller vægtæpperne historien om den opdigtede figur Tim Rakewell. Som en livsfortælling fra fødsel til død skildres fortællingen om, hvordan Tim i løbet af livet kravler op af rangstigen i klassesamfundet. I Expulsion from Number 8 Eden Close er Tim rykket fra den lavere del af middelklassen. Værket viser blandt andet, at han har fået Apple-produkter og en pæn kæreste.

Kort om Grayson Perry

Grayson Perry (f. 1960) er født i Chelmsford, England, og er uddannet kunstner fra Portsmouth Polytechnic. I 2003 vandt han den prestigefyldte britiske Turner Prize. Han bor og arbejder i London og er én af Englands mest anerkendte kunstnere.

Perry er især kendt for sine keramiske vaser og billedtæpper, men han skriver også bøger, laver tv-serier og holder forelæsninger. Han arbejder med menneskers almindelige hverdagshistorier og er især optaget af det klasseinddelte samfund og de identitetsproblematikker og konflikter, som det medfører. Hans kunstværker er fulde af symboler, der med humor og skarphed sætter spørgsmålstegn ved det moderne liv, vores vaner og værdier.

Pressefoto kan vederlagsfrit downloades via Dropbox her.