Pressemeddelelse, oktober 2019
I oktober 2016 slog ARoS dørene op til ARoS Public – formidlingscenteret der breder sig over 1900 kvadratmeter på hele museets niveau 3. Siden da har ARoS’ gæster kunnet besøge kreative værksteder, deltage i debatter og talks, komme til foredrag og gå i dialog med de arbejdende kunstnere i det åbne atelier. De digitale stationer (Blikfangeren, Portrætmaskinen og Kommentatorboksen) er blevet flittigt brugt og har givet de besøgende et nyt blik på ARoS’ samling af kunst og museets særudstillinger.
- Med ARoS Public har vi gennem tre år gjort kunst relevant og tilgængeligt for endnu flere mennesker, og vi har sat helt nye standarder for kunstformidling på museer ikke bare i Danmark, men også på verdensplan. Arbejdet med ARoS Public har også gjort os klogere på vores publikum og været med til at udvikle os som institution, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.
- I 2018 blev ARoS ifølge en opgørelse af besøgstallene på danske museer det mest besøgte undervisningssted for børn og unge under 18 år. Vi har derudover udviklet forløb for blandt andre hjemløse, kræftramte og demente, og vi har givet publikum mulighed for at møde en lang række kunstnere fra hele verden. Vi glæder os til at fejre det hele på lørdag, siger formidlingschef Marianne Grymer Bargeman, ARoS.
ARoS Public er støttet af Nordea-fonden og Aarhus Kommune.