Besøgsrekord på ARoS

Besøgsrekord på ARoS

Publikum strømmede til ARoS i juli måned, der blev den mest besøgte måned i museets historie.

2020 har indtil videre været et hårdt år på baggrund af den herskende corona-pandemi. ARoS var lukket i 69 dage og oplevede lave besøgstal efter genåbningen. Derfor er det med glæde og tilfredshed, at ARoS kan konstatere, at juli blev den mest besøgte måned i museets historie med 126.039 indløste billetter.

- Vi er meget stolte over det høje besøgstal, som vidner om at ARoS er et attraktivt sted at besøge for både danskere og turister. I dag fejrer vi rekorden og fortsætter derefter det hårde arbejde, så vi kan facilitere endnu flere store kunstoplevelser resten af sommeren og efteråret, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

Det høje besøgstal har krævet stort fokus og daglig evaluering for at kunne sikre en god og tryg museumsoplevelse jævnfør myndighedernes retningslinjer for at begrænse smitte. 

- Der skal rettes en stor ros og tak til ARoS’ personale, som har knoklet og udvist handlekraft, når der var travlt, og til de besøgende for at vise hensyn og passe på hinanden, så alle kunne nyde kunsten og få sig en god ARoS-oplevelse, siger Erlend G. Høyersten. 

Flere årsager til den store succes

Efter genåbningen af museet slog ARoS dørene op til megaudstillingen Mythologies – the Beginning and End of Civilizations, som spreder sig over to af museets gallerier. Derudover har den reducerede pris på entré, det store antal danskere, der holder ferie i Danmark samt det regnfulde vejr, også været faktorer, der har bidraget til det rekordhøje besøgstal.

Efter en lang nedlukning af museet og en stille opstart med lave besøgstal frembringer sommerens høje besøgstal glæde, men løfter ikke museet ud af coronaens skygge.

- Flere besøgende på museet er lig med højere indtjening gennem både entréindtægter, i vores café og i ARoS Shoppen. Populariteten i juli betyder, at vi er mere optimistiske i forhold til ARoS’ økonomi, end vi var i juni. Vi har dog ikke indhentet det tabte, og vi ser fortsat ind i et meget usikkert efterår, siger Erlend G. Høyersten.

Sidst ARoS havde besøgsrekord for mest besøgte måned var i februar 2014, hvor 80.786 besøgende indløste billet til museet.

Presse

Mette Agerup

Press- and Communication Manager (barselsvikar)

T: 6190 4883 E: meag@aros.dk

Astrid Ildor

Press- and Communication Manager (barsel)

T: 6190 4942 E: asil@aros.dk

Ida Fuglsang Møller

Presse- og kommunikationsmedarbejder

T: 6190 4947 E: idmo@aros.dk