Den 16. oktober 2021 åbner ARoS dørene til udstillingen J.M.W. Turner – Sun is God. Udstillingen præsenterer 24 oliemalerier og 80 akvareller af J.M.W. Turner (1775 – 1851), som er kendt i hele verden for sine atmosfæriske landsskabsmalerier.
- Det er med stor glæde, at vi åbner J.M.W. Turner – Sun is God, og at vi hermed efter flere års forberedelse kan præsentere ARoS´ gæster for hans sublime univers. Hans arbejde med lys, vejrlig og atmosfæriske fænomener samt hans forståelse for, hvordan farver og lys spiller ind i oplevelsen af et kunstværk, har været til stor inspiration for mange markante kunstnere i eftertiden, siger konstitueret direktør Lise Pennington, ARoS.
Den sublime landskabsmaler
Gennem en række tematikker betoner værkerne i udstillingen de forskellige aspekter af Turners kunst fra hans tidlige værkproduktion i 1790’erne frem mod hans senere mere atmosfæriske værker fra midten til slutningen af 1840’erne. Han er mest kendt for sine landskabsmalerier, som ofte er kendetegnet ved nogle smukke lysvirkninger og effekter. Solen var Turners mest skildrede og elskede motiv, men også månen, stormvejret, regnbuen, tågen og andre naturfænomener prægede Turners motivkreds.
Turner mestrede både olie- og akvarelmaleriet og blandede på nyskabende vis de to teknikker for at opbygge tynde, gennemsigtige farvelag med en lysende virkning – en transcendens, der skulle gengive det sublime.
- I udstillingen viser vi både oliemalerier og en stor del akvarelmalerier, som vi alle har lånt af Tate. Akvarellerne fyldte meget i Turners produktion, både som skitser og som færdige værker, og de betød meget for ham som billedskaber. Han brugte dem blandt andet til at eksperimentere med lysets indvirkning på det sete. Men han var også dramatisk. Han elskede kontraster og paradokser, og det ønsker vi selvfølgelig at spejle i udstillingen, siger kurator Maria Kappel Blegvad, ARoS.
Turner læner sig op ad romantikken som periode, men han gik sine egne veje. For Turner handlede det ikke alene om at skildre de ydre landskaber men også det indre følelseslandskab, og det var med til at gøre ham til noget helt særligt i sin samtid.
- Turner havde en unik og for nogen kontroversiel malestil, som blandt andet var kendetegnet ved en gennemgående brug af kontraster og en konstant vekslen mellem lys og mørke, som understøttede de stemninger, han ønskede at udtrykke i sin kunst, siger Maria Kappel Blegvad.
Små overraskelser og et mørkt rum
Turners brug af kontraster afspejler sig i udstillingen på ARoS. De besøgende vil indledningsvist blive ledt igennem et mørkt rum på samme måde som mange af dem, der besøgte Turner i hans hjem og galleri i London, blev det. Her fik de at vide, at de skulle opholde sig i mørket, inden de måtte bevæge sig ind i galleriet. Mørket tjener ifølge Turner et vigtigt formål, idet det renser sindet for forudgående indtryk, styrker synsevnen og dermed forstærker oplevelsen af værkerne.
- Turner interesserede sig for kontraster og paradokser, og udstillingsarkitekturen er blevet til i tråd med hans kunstneriske univers. Vi har arbejdet med stemningsskift og vekslen mellem lys og mørke, og vi har lagt nogle små overraskelser ind i arkitekturen, der betoner Turners iscenesættende tilgang til landskabsmaleriet, siger Maria Kappel Blegvad.
Bog
I forbindelse med udstillingen udgiver ARoS i samarbejde med Tate og Strandberg Publishing en omfattende bog, der blandt andet indeholder forskningsartikler af David Blayney Brown, Amy Concannon og Maria Kappel Blegvad. Foruden de tre hovedartikler, der ser på forskellige aspekter af Turners liv og værk, indeholder bogen syv tematekster om Turner, en tidslinje samt kunstnerudsagn af en række samtidskunstnere, som på forskellig vis har fundet stor inspiration i Turners værker.
Turners værker har inspireret flere kunstnere i eftertiden; herunder James Turrell, Olafur Eliasson, Janet Cardiff, John Akomfrah, Darren Almond og Tracey Emin, der alle bidrager med statements til bogen, og hvis slægtskab med Turner udfoldes heri,
For mere information om bogen rettes henvendelse til Strandberg Publishing: Mette Wibeck Olsen, mette@strandbergpublishing.dk
Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via Dropbox mod angivet kreditering.
Udstillingen er realiseret i samarbejde med:
Udstillingen er blevet til med generøs støtte fra:
A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal