Ny direktør til ARoS

ARoS har fundet museets næste direktør. Nuværende direktør for Glasmuseet i Ebeltoft Rebecca Matthews overtager stillingen som museumsdirektør pr. 1. januar 2022.

Bestyrelsen for ARoS har ansat den 53-årige Rebecca Matthews som ny direktør. Hun er blevet udvalgt blandt et stærkt felt af ansøgere fra både ind- og udland.

- Vi er glade for at kunne offentliggøre, at Rebecca Matthews bliver ny direktør for ARoS. Vi har været igennem en grundig ansættelsesproces med kvalificerede kandidater, men til sidst faldt valget på Rebecca Matthews, da vi har stor tillid til, at hun kan føre museets positive udvikling videre. Rebecca har en gedigen kunstfaglig baggrund og en betydelig ledelseserfaring i kulturbranchen. Vi er sikre på, at hun er i stand til at lede ARoS, som er et mangefacetteret kulturhus, der ud over kunst også omfatter forskning, formidling og kommercielle aktiviteter som shop, café og restaurant. Hendes kompetencer og imødekommende personlighed kan komme i spil både lokalt, nationalt og internationalt, hun har et stort netværk og stor erfaring med fundraising. Alt dette har vægtet højt i ansættelsesudvalget, siger bestyrelsesformand Carsten Fode, ARoS.

Rebecca Matthews har flere internationale topposter inden for kunst og kultur bag sig. Hun har tidligere arbejdet for British Council som direktør Global Partnerships i New York, og hun var direktør for Government Relations ved Operahuset i Sydney samt administrerende direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 i fem år. Senest har hun været direktør for Glasmuseet i Ebeltoft.

- Jeg har sagt ja til en enestående mulighed for at stå i spidsen for et af Danmarks mest markante kulturflagskibe. ARoS er ikke kun kendt i Danmark men også i udlandet, og jeg glæder mig til at bruge mine  erfaringer og kompetencer til at udvikle museet yderligere. I dag har jeg hilst på alle medarbejderne, og jeg ser frem til sammen med dem, bestyrelsen og de øvrige samarbejdspartnere at skrive de næste kapitler af museets fantastiske succeshistorie, siger Rebecca Matthews, kommende direktør for ARoS.

I 2017 modtog Rebecca Matthews ridderkorset af Dannebrogordenen af H.M. Dronning Margrethe 2. for sin indsats for dansk kunst og kultur.

Download pressefotos her

For yderligere information:
Carsten Fode: 2019 7440

For interviews kontakt presse- og kommunikationsafdelingen:
Anne Riis: ari@aros.dk / 2888 4464