Sif Itona Westerberg - Immemorial

Sif Itona Westerberg, Tranen, 2019. Foto: David Stjernholm

Ny udstilling på ARoS præsenterer mytologiske skulpturer, der handler om, hvordan den menneskelige påvirkning af naturen er accelereret, og hvordan klimakatastrofen lurer i horisonten.

1. oktober 2021 – 23. januar 2022, niveau 5, focus-galleriet

Sif Itona Westerberg (født 1985) er uddannet billedhugger fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2014. Nu præsenterer ARoS den hidtil største udstilling af den unge samtidskunstner. Hendes værker trækker ofte på referencer fra antikkens udhuggede billedfriser eller middelalderens farverige ikonografi, hvor hun henter en stor del af sin inspiration fra.

Hendes skulpturelle værker mimer et formsprog, der genkendes i historiske marmorskulpturer, men de er udført i gasbeton, som er et materiale, der primært bruges i byggeindustrien. I blandingen mellem det industrielle materiale og det raffinerede håndværk opstår der en helt særlig kontrast, som både er sensibel og monumental.

- Sif Itona Westerberg læner sig op ad historiske traditioner med måden, hun hugger sine skulpturer på. Men fordi hun benytter et moderne materiale, bliver hendes kunst aldrig støvet eller fastlåst. Hun skaber i stedet et sitrende udtryk, der både formår at se tilbage og frem i tiden, siger museumsinspektør og udstillingsansvarlig Jakob Vengberg Sevel, ARoS.

En udstilling i tre akter

Udstillingen bliver vist i det 420 kvadratmeter store Focus-galleri på niveau 5 og er opdelt i tre akter. Første akt House of Dionysus viser værker, der alle forholder sig til den græske mytologiske figur Dionysos, som var gud for vin og ekstase. I denne serie af skulpturer indgår House of Dionysus (I) og House of Dionysus (III), som efter en donation fra Ny Carlsbergfondet blev del af museets samling tidligere på året.   

Andet akt er en helt ny værkserie Sawn Song, der udstilles for første gang på ARoS, og som tager udgangspunkt i den græske myte om Faeton. Som søn af solguden Helios forsøgte Faeton at styre sin fars solvogn, hvilket resulterede i, at han stak ild til himmelen. Med denne værkserie beskriver Sif Itona Westerberg Faetons ulykke som historiens første menneskeskabte klimakatastrofe.

Udstillingens tredje og sidste akt består af værker fra serien Fountain, der blev vist på Tranen i Hellerup i 2019. Værkerne tager udgangspunkt i hybride væsner fra den europæiske middelalder, som er kombinereret med moderne genredigeringsteknologi. Teknologien gør det muligt at krydse arter og blande væv og DNA på en måde, som man tidligere kun har kunnet drømme om. Også her ser Sif Itona Westerberg både tilbage og frem i tiden, når hun forbinder middelalderen med moderne videnskab og derigennem undersøger hybridens potentiale.

- Sif Itona Westerberg tager livtag med nogle af de store fortællinger, som danner grundlag for vores civilisation og kombinerer dem med moderne og fremtidige emner. Hendes værker udfolder de problematikker, der udspiller sig i en tidsalder, hvor grænserne mellem teknologi, menneske og natur synes at være udviskede, siger Jakob Vengberg Sevel.

Udstillingen er blevet til gennem samarbejde mellem ARoS, Sif Itona Westerberg og Gether Contemporary og gjort mulig med støtte fra Statens Kunstfond

Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via Dropbox mod angivelse af korrekt kreditering.

For yderligere information kontakt:

Jakob Vengberg Sevel

Museumsinspektør, mag.art

T: 2835 2656 E: jvs@aros.dk

Jens Henrik Daugaard

Presse- og kommunikationsmedarbejder

T: 2888 4467 E: jehd@aros.dk