Chiharu Shiota –
Invisible Line

Chiharu Shiota –
Invisible Line

Chiharu Shiota, Out of My Body, 2020 Installation: Læder, bronze Galerie Templon, Paris, France. Med tilladelse fra Templon, Paris – Bruxelles. Foto: Bertrand Huet Tutti. Copyright VISDA 2022 og kunstneren.

ARoS viser værker af den internationalt anerkendte japanske kunstner Chiharu Shiota.

3. december 2022 – 16. april 2023 • Niv. 1

Udstillingen Invisible Line viser seks store installationer, der tilsammen giver publikum mulighed for at fordybe sig i Shiotas særegne universer. Udstillingen afsøger Shiotas interesse for temaer som menneskets dødelighed, erindring og livets mange gådefulde forbindelser, som vores erfaringer væver sammen i et netværk af usynlige linjer.

”Det er en udstilling med stor intensitet, der både er stærkt personlig, kompromisløs og dragende i sin stræben efter at se det alment menneskelige i det individuelle. Shiotas værker beskæftiger sig med den livskraft, der forbinder mennesker, begivenheder og oplevelser. Hendes kunst er fuld af spændinger. Og samtidig besidder den en kerne af ro. Vi er meget glade for at kunne præsentere flere forskellige aspekter af Shiotas kunstneriske praksis her på ARoS,” siger ARoS’ direktør, Rebecca Matthews.

Invisible Line retter blandt andet opmærksomheden mod Shiotas ofte ydmyge, men altid stærke tegninger og maleri og lader os derved se, hvor væsentlige de er som værker. Blandt dem finder vi nye værker, der afspejler kunstnerens overvejelser om dødelighed, krop og sjæl. Udstillingen viser også en af Shiotas smukkeste installationer – Last Hope. En altomsluttende trådinstallation som er skabt for at vække vores undren og nære vores håb. Og et af hendes mest direkte og hudløst ærlige værker – Light in the Darkness – formidler uden den mindste tøven Shiotas kamp med den smerte, frygt og sorg, som man oplever under et kræftforløbs svære prøvelser.

Om Chiharu Shiota
Chiharu Shiota er født i Osaka i 1972. I dag bor og arbejder hun i Berlin.

Shiotas inspiration udspringer ofte af en personlig oplevelse eller følelse, som hun bygger videre på, så værkerne kommer til at omhandle almenmenneskelige temaer som liv, død og vores indbyrdes forhold. Hun redefinerer begreber som erindring og bevidsthed ved at indsamle helt almindelige genstande som for eksempel sko, nøgler, senge, stole og kjoler og lade dem blive opslugt i enorme væv af tråde. Hun udforsker med sine installationer fornemmelsen af et ’nærvær i fraværet’, men giver også uhåndgribelige følelser form i sine skulpturer, tegninger, fotografier og lærreder.

I 2008 blev hun tildelt den japanske ’Art Encouragement Prize’, der uddeles af ministeriet for undervisning, kultur, sport, videnskab og teknologi.

Hendes værker er blevet vist på institutioner verden over, herunder Queensland Art Gallery of Modern Art (QAGoMA), Brisbane (2022); ZKM | Zentrum für Kunst und Medien, Karlsruhe (2021); Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa, Wellington (2020); Mori Art Museum, Tokyo (2019); Gropius Bau, Berlin (2019); Art Gallery of South Australia (2018); Yorkshire Sculpture Park, Storbritannien (2018); Power Station of Art, Shanghai (2017); K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (2015); Smithsonian Institution Arthur M. Sackler Gallery, Washington DC (2014); Museum of Art, Kochi (2013); og National Museum of Art, Osaka (2008). Hun har også deltaget i talrige internationale udstillinger såsom Oku-Noto International Art Festival (2017); Sydney Biennalen (2016); Echigo-Tsumari Art Triennalen(2009) og Yokohama Triennalen (2001). I 2015 blev Shiota udvalgt til at repræsentere Japan ved den 56. Venedig Biennale.

Udstillingen er gjort mulig med støtte fra:

• Vilhelm Kiers Fond
  • STIBOFONDEN
  • Statens Kunstfond
  • Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond
  • Toyota Fonden
  • Ny Carlsbergfondet

Pressefotos:
Pressefotos kan vederlagsfrit downloades
mod angivelse af fotografens navn.
Pressefotos fra udstillingen på ARoS kan downloades mod angivelse af fotografens navn.

For yderligere information:

Senior udstillingskoordinator: