Franciska Clausen – Hele billedet

Franciska Clausen, Cirkler og vertikaler, 1930, Statens Museum for Kunst, Deponering fra Kunstmuseet Brundlund Slot, Museum Sønderjylland og Fonden Franciska Clausens Samlinger

ARoS udfolder Franciska Clausen som en central, mangfoldig og toneangivende dansk kunstner i en storstilet præsentation med næsten 200 værker.

8. oktober 2022 – 26. februar 2023 • Niv. 5

Fra den 8. oktober 2022 præsenterer ARoS den hidtil største udstilling af den danske kunstner Franciska Clausen (1899-1986), som er særlig kendt for at være en del af den kunstneriske avantgarde i begyndelsen af det 20. århundrede. Med afsæt i over 190 værker, skitser, fotografier, breve og arkivmateriale samt nye forskningsperspektiver belyser Franciska Clausen – Hele billedet Clausens bredtfavnende tilgang til kunsten. Som en vifte af forskellige stiludtryk og tematikker viser den os, hvordan Clausen rummede flere kunstneridentiteter, der udfoldede sig på samme tid.

- Vi er meget stolte over at kunne præsentere denne soloudstilling med Clausen. Hun er en enestående dansk kunstner, der kan betegnes som Danmarks første internationale avantgardist. Udstillingen på ARoS viser Clausens mange facetter, hendes udprægede æstetiske sans og kompositoriske evner, som er med til at gøre hende relevant for et nutidigt publikum, siger museumsdirektør Rebecca Matthews, ARoS.

Franciska Clausen – Hele billedet hører til i rækken af klassiske udstillinger med danske kunstnere fra begyndelsen af det 20. århundrede. Den er tilrettelagt i samarbejde med udstillingens kunstfaglige konsulent, post.doc. Inge Lise Mogensen Bech, som i forbindelse med udstillingen på ARoS udgiver den første monografi i 35 år om Clausen ved Forlaget Strandberg Publishing. Maria Kappel Blegvad fra ARoS har stået i spidsen for udstillingens tilblivelse.

- Udstillingen betoner Clausen som en ”mangfoldighedens maler”, der havde modet til at gå egne veje trods modstand fra en mandsdomineret kunstverden, særligt på dansk grund. I dag har Clausen fået den anerkendelse, hun fortjener, men dele af hendes senværk – og særligt hendes portrætkunst – har længe været underbelyst. Det ønsker vi at råde bod på ved at vise hidtil usete værker og ukendte sider af Clausens kunstneriske virke, siger udstillingsansvarlig og museumsinspektør Maria Kappel Blegvad, ARoS.

Temaer
Udstillingen arbejder med syv temaer: Avantgardisten, portrætmaleren, modernisten, maskinæstetikeren, surrealisten, designeren og plakatkunstneren Franciska Clausen. De forskellige temaer fremhæver, at der ikke kun fandtes én Franciska Clausen, men mange versioner af den samme kunstnersjæl, der lod sig udfolde samtidigt gennem hendes kunst.

Om Franciska Clausen
Franciska Clausen beskrev sig selv som et ’øjemenneske’, der insisterede på at male ud fra forskellige teorier og genrer. Med sit skarpe æstetiske blik omdannede hun figurative elementer såvel som geometriske former og farver til visuelt dragende og velkomponerede billedsymfonier. Hun placerer sig centralt blandt 1920’ernes og 1930’ernes toneangivende avantgarde-kunstnere; heriblandt László Moholy-Nagy, Alexander Archipenko og særligt Fernand Léger, som hun sideløbende med deres arbejdsfællesskab havde et længerevarende kærlighedsforhold til.

I 1929-30 var hun medlem af kunstnergruppen Cercle et Carré sammen med bl.a. Piet Mondrian samt Robert og Sonia Delaunay. Hendes kunstneriske netværk og kompromisløse udforskning af kunstens abstrakte formsprog er derfor enestående i en dansk sammenhæng.

Biografi
Franciska Clausen er født og opvokset i Aabenraa (da byen var tysk). Hun er uddannet ved Die Grossherzogliche sächsische Hochschule für bildende Kunst i Weimar, Tyskland (1916-17), ved Kvindernes Akademi i München (1918-19), ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, Danmark (1920-21) og under Hans Hofmann ved Hofmann Schule Fur Moderne Kunst i München (1921-22). Derefter søgte hun privatundervisning hos László Moholy-Nagy i Berlin (sept.-dec. 1922), hos Alexander Archipenko i Berlin i 1923 og hos Fernand Léger i Paris (1924-25).

Udstillingen er gjort mulig med støtte fra:

• 15. Juni Fonden
  • C.A.C. Fonden
  • Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
  • Arne V. Schleschs Fond
  • Hoffman og Husmans Fond

Pressefotos:
Pressefotos kan vederlagsfrit downloades
mod angivelse af fotografnavn.

For yderligere information:

Udstillingsansvarlig: