Pressemeddelelse • februar 2022
I udstillingen Levitation. Compassion. Transcendence. er det lyskunstneren Viera Collaros vanlige sjælelige dybde og enkelthed, der gør sig gældende. Udstillingen viser i sin helhed tre installationer om tre åndelige stadier.
- I min praksis kan lysets immaterielle kvalitet ikke adskilles fra det spirituelle. Den handler om min interesse for hvem vi er, og hvorfor vi er her i verden. Gennem lysets lethed, rumlighed og uhåndgribelighed ønsker jeg at pege på noget, der er større end os selv og samtidig findes i os alle, siger Viera Collaro.
Viera Collaro er et koryfæ på den danske lyskunstscene, kendt for at skabe sanselige og minimalistiske installationer, der videreformidler et indre lys eller tilværelsens bagvedliggende essens.
- Generelt kommer Collaros værker os i møde med en pulserende åndelighed i en sådan grad, at man ofte efterlades ordløs og opløftet på samme tid. Vi er derfor glade for at kunne præsentere tre af hendes værker; herunder et helt nyt værk med titlen Transcendence, som samlet set udgør en slags åndelig totaloplevelse, siger Maria Kappel Blegvad, museumsinspektør og udstillingsansvarlig, ARoS.
Udstillingen er tilrettelagt som et forløb. Den starter med Levitation (2003), en skulpturel og rumlig lysinstallation, der vidner om Collaros interesse for den meditative praksis og for den energi eller opløftende kraft, som ifølge flere yogier og åndsvidenskabelige forskere kan få et mediterende menneske til at svæve.
Herefter følger Compassion (2006), et lys- og tekstbaseret værk, der betoner vigtigheden af medfølelse og empati, som i Collaros forstand også indebærer en erkendelse af, at vi alle er sjæleligt forbundet. Værket består af en tekst i højpoleret messing, hvor ordet ’Compassion’ (medfølelse) er ledsaget af cirkler af farvet lys, der overlapper og interagerer med hinanden.
I udstillingens sidste rum kulminerer forløbet i mødet med en helt ny værkinstallation, Transcendence (2022), som består af RGB lys i forskellige farver samt af hvidt stof i flere baner, der tilsammen danner en oplyst og farverig labyrint. Transcendence omhandler øjeblikket, hvor vi eksistentielt set overskrider os selv i en tilstand af hvilende årvågenhed, og hvor nye erkendelser finder indpas på et dybere plan.
Om kunstneren
Viera Collaro er født i Bratislava, Tjekoslovakiet i 1946. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1971-75. Hun bor og arbejder i dag i København. Flere af hendes værker er at finde i det offentlige rum. Hun står blandt andet bag lysinstallationerne Ringen (1997), der pryder forsiden af Kulturhuset i Randers; Tonalities (2010), der kan opleves på facaden af spillestedet Atlas i Aarhus og Buen (2018), der strækker sig 32 meter over K.B. Hallens rå betonflade. Collaro har et rigt CV med både soloudstillinger, offentlige udsmykninger og som deltager i gruppeudstillinger siden 1970’erne og frem til i dag. Hun har derudover modtaget en lang række priser. Hun fik for eksempel tildelt Thorvaldsens Medaljen i 2015, i 2021 var hun hædersprismodtager af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, og i 2006 blev hun tildelt livsvarig ydelse fra Statens Kunstfond.
Esben Weile Kjær performance
Esben Weile Kjær (f. 1992) arbejder kunstnerisk med performance,- lys- og installationskunst. Samtidig nærer han en dyb respekt for Viera Collaros kunst. Derfor har ARoS inviteret ham til at åbne udstillingen med en performativ tale om lys.
Han vil opføre sin performance speech til den officielle udstillingsåbning fredag d. 11. februarr.
Institutionelt samarbejde
LEVITATION. COMPASSION. TRANSCENDENCE. vil endvidere udgøre startskuddet til Viera Collaros store retrospektive solopræsentation, som vil blive vist på Randers Kunstmuseum i 2023.
Udstillingen er gjort mulig med støtte fra:
Statens Kunstfond og Grosserer L.F. Foghts Fond
Pressefotos kan vederlagsfrit downloades via Dropbox mod angivelse af fotografnavn.
For yderligere information
Presse
presse@aros.dk / 2888 4464