Pressemeddelelse • november 2023
I 2024 byder ARoS på solopræsentationer af nogle af tidens førende kunstnere – Jenny Holzer, Barbara Kruger og Sarah Sze – stille skarpt og rejser kritiske spørgsmål ved forbrugersamfundet, sociale og politiske normer og frihedsbegrebet i en verden mættet af massemedier og komplekse systemer.
Samtidigt dykker vi ned i den spirituelle tidsånd og ser nærmere på, hvordan universet og tidens gang former os. I den ambitiøse gruppeudstilling Sky Gazing rettes blikket mod himlen, mens venter på åbningen af den monumentale installation The Dome, a Skyspace by James Turrell i 2025.
“ARoS vil dirre af sanseoplevelser i et af vores hidtil stærkeste udstillingsprogrammer,” siger museumsdirektør Rebecca Matthews.
“I 2024 håber, at besøgende vil blive rørt af provokationerne fra kunstnere, der har gjort det til deres mission at reflektere over verdens storslåethed og modsætninger. Udstillingsprogrammet for 2024 pirrer sanserne, stiller dybe spørgsmål og gør op med enhver selvtilfredshed. Et udfordrende, banebrydende og veloplagt udstillingsprogram, der taler til både følelser og intellekt, til alle aldre, og som tager hul på de kommende 20 år.”
Det danske modernistiske ikon Richard Mortensen hædres i en markant retrospektiv udstilling, og en spændende ny stemme i Danmark – den iranske kunstner Soheila Sokhanvari – inviterer os til at reflektere over kvinders tilværelse i 1970’ernes Iran før revolutionen og drager paralleller til den ekstreme vold og de udfordringer, som kvinder i Iran – og andre steder i verden – står overfor i dag.
“Med nye perspektiver på etablerede kunstnere som Richard Mortensen, med muligheden for at fordybe sig i det prærevolutionære iranske samfund og med styrken i Barbarba Krugers kritiske ordspil viser vores udstillingsprogram 2024, hvordan kunst fra forskellige tider perspektiverer vores samtid. Mere end nogensinde før har vi brug for kunstnernes forskellige stemmer og perspektiver til at vise vej gennem usikkerhed og til at tænde håb for en fælles fremtid,” siger kunstnerisk programdirektør Catherine Ince.
I 2024 kan ARoS også fejre 20-års jubilæum i sit hjem på ARoS Allé. Denne vigtige milepæl markeres med et ekstraordinært program af særlige begivenheder og aktiviteter ligesom ARoS’ samling af dansk og international kunst vil blive fejret i nye, spektakulære opsætninger.
Udstillingsprogrammet 2024:
The Cosmos Within
2. december 2023 – 7. april 2024, Niv. 1
Patricia Domínguez in collaboration with Emilia Martín Matrix Ve get al Analogue Picture , 2022 Commissioned by Screencity Biennial with the support of Cecilia Brunson Projects
The Cosmos Within spejler den spirituelle tidsånd og er den første udstilling i ARoS' nye ambitiøse udstillingstrilogi Making New Worlds, som præsenteres i 2023, 2025 og 2027. Udstillingsrækken introducerer nye fremtidsorienterede ideer og reaktioner på den accelererende, komplekse og digitaliserede verden, vi lever i.
The Cosmos Within præsenterer værker af en række internationale kunstnere, hvis praksis beskæftiger sig med spørgsmål om menneskelig adfærd, samfundsforhold, identitet, forbindelser til naturen og om hvordan vi kan finde fællesskab i en stadig mere polariseret verden.
Et vævet tempel fyldt med dufte fra tørrede medicinske urter, et lydlandskab af helende klanglyde- og farver og en stor video- og lydinstallation, der følger en gruppe mystiske pelsklædte væsener. Det er blot nogle af de æstetiske og transcenderende oplevelser, besøgende kan se frem til, når ARoS åbner The Cosmos Within.
The Cosmos Within præsenterer værker af Ei Arakawa (f. 1977), Emma Kunz (1892-1963), Emma Talbot (f. 1969), Evan Ifekoya (f. 1988), Jeremy Shaw (f. 1977), Patricia Domínguez (f. 1984), Rachel Rose (f. 1986), Susan Hiller (1940-2004), Suzanne Treister (f. 1958), Tabita Rezaire (f. 1989), Tori Wrånes (f. 1978), Yussef Agbo-Ola, (f. 1990) og Zheng Bo (f. 1974).
Ved hjælp af symboler, magiske fortællinger, ritualer og meditative rum fører de 13 kunstnere og deres værker af tekstiler, tegninger, fotografier, malerier og altomsluttende videoinstallationer de besøgende ind i alternative og sanselige verdener, hvor det moderne menneskes forhold til naturen, kroppen og det spirituelle gentænkes og genoplives.
På åbningsaftenen vil den norske kunstner Tori Wrånes synge for publikum i en ny performance med titlen jord skabtspecifikt til udstillingen.
Kurator: Maria Kappel Blegvad
Medkurator: Jeppe Ugelvig
Soheila Sokhanvari
Rebel Rebel
13. januar – 2. juni 2024, Niv. 5 Focus-galleriet
Star (2022) Design and concept, Soheila Sokhanvari Technical design, Jflemay Architect and Designer Photograph: Max Colson
Den iranske kunstner Soheila Sokhanvari (f. 1964) blander islamiske mønstre, vestlige popreferencer og klassiske portrætmalerier i en ekstravagant, hyperpolitisk og inderlig hyldest til en række iranske kvinder, til deres ekstraordinære mod og til deres tilværelse før og efter revolutionen i 1979.
Sokhanvaris første soloudstilling i Danmark præsenterer 21 miniatureportrætter af tidligere berømte iranske kvinder, heriblandt Vida Ghahremani, den første kvinde, der blev kysset i nærbillede i iransk film, Forough Farrokhzad en kontroversiel, modernistiske digter samt den profilerede forfatter Simin Dāneshvar.
Udstillingens titel, Rebel Rebel, refererer til David Bowies kultsang fra 1974 og er en hyldest til de portrætterede kvinder der alle forfulgte deres karrierer i et samfund, der fulgte Vestens kunst og stil, men ikke dens frihedsrettigheder.
Titlen kan også læses som en kommentar til de portrætterede kvinders skæbne. Efter den iranske revolution i 1979 og indførelsen af et konservativt islamisk præstestyre, stod de over for et barskt valg: Enten at give afkald på deres offentlige karriere eller at blive tvunget i eksil.
Siden 2013 har Sokhanvari boet i Cambridge og arbejdet på Wysing Arts Centre. Hendes multidisciplinære arbejde kombinerer politiske historier med fængende, mystiske og ofte humoristiske fortællinger.
I Rebel Rebel hænger Sokhanvaris miniportrætter på et håndmalet vægmaleri som er baseret på traditionelle islamiske mønstre og geometrier og dækker hele udstillingsgalleriet. Derudover inkluderer udstillingen også en række skulpturelle installationer, hvor blandt andet sammenklip af scener fra iranske filmklassikere afspilles.
Udstillingen akkompagneres af et soundtrack bestående af sange af berømte iranske sangerinder fra midten af det 20. Århundrede. Lydbilledet er produceret af Marios Aristopoulos og er i sig selv en gribende gestus, da det stadig er ulovligt at udgive kvindestemmer i Iran.
Udstillingen er udarbejdet i tæt samarbejde med Soheila Sokhanvari og er oprindeligt kommissioneret af Barbican i London.
Kurator: Ellen Drude Langvold
Richard Mortensen
Mellem Linierne
23. marts – 1. september 2024, Niv. 5
Richard Mortensen, April 1975. Ved daggry. En genfødelsesfest i nærheden af Cambodia, 1975. ARoS Aarhus Kunstmuseum.
Richard Mortensen (1910-1993) – et modernistisk ikon og en af drivkræfterne bag den danske surrealisme – udstilles i en markant retrospektiv udstilling med fokus på Mortensens imponerende bidrag til dansk og især international kunsthistorie.
Form, overflade, rum, farve og streg. Hver eneste detalje er nøje overvejet - eller bevidst sluppet løs - i Mortensens strenge, men legende formsprog. Mellem linierne er kunstnerens første store retrospektive udstilling i 30 år og præsenterer mere end 80 værker fra Mortensens 60 år lange karriere.
Richard Mortensen introducerede en ny tilgang til abstrakt kunst med afsæt i sin dybe tro på kunstens potentiale for social forandring. Denne tilgang blev først udfoldet som surrealistiske eksperimenter i 1930’erne og senere under hans tid i Paris på Galerie Denise René, hvor han var en ledende skikkelse inden for den internationale konkrete kunst.
Som reaktion på den globale politiske turbulens i 1960'erne og frem arbejdede Mortensen mod en stadig større forenkling af formen. I 1970’erne arbejdede han i stor skala, og sent i sit virke og helt frem mod sin død i 1993 søgte han inspiration i zenbuddhismens og taoismens dyrkelse af renhed og komplementære kræfters gensidige afhængighed.
Gennem hele Mortensens karriere optræder historiske, litterære, geografiske og politiske referencer i værktitlerne og understreger hans ambition og evne til at engagere sig i sin samtid.
Kurator: Victoria Christiansen
Sarah Sze
Metronome
18. maj – 20. oktober 2024, Niv. 1
Sarah Sze, Metronome, The Waiting Room, 2023. Photography by Thierry Bal, courtesy of Artangel.
Sarah Sze's (f. 1969) stedsspecifikke installation Metronome (2023) rejser spørgsmål vedrørende vores digitale og billedmættede tilværelse. Installationen består af en stor, åben halvkugle konstrueret af tynde rustfri stålrør, hvorpå der vises flimrende videoer, som hvirvler rundt og mimer den hastighed og flygtighed, der karakteriserer smartphonens tidsalder.
Siden slutningen af 1990'erne har den New York-baserede kunstner Sarah Sze udviklet et særegent skulpturelt formsprog, som udfordrer skulpturens statiske natur. Senest har Sze arbejdet med en række store installationer under fællestitlen Timekeepers.
Metronome er kommissioneret af ARoS i samarbejde med Artangel, London og OGR Torino, og er den hidtil største installation i den anerkendte Timekeepers-serie.
I Metronome konfronteres besøgende med Szes refleksioner over de hvirvelvindslignende tilstande, der kendetegner nutidens ubarmhjertige billeddrevne digitale udvikling. Gennem slørede billeder af en nøgen arm foran et tåget badeværelsesspejl inviteres beskueren ind i hjemmets intime rammer. Derfra føres vi ud i naturen, hvor optagelser af en løbende gepard, en sværm af fugle eller en vulkan i udbrud suser forbi, blot for at føre os videre ud i det stjernespækkede himmelrum.
I og omkring den komplekse installation, der hele tiden ændrer sig, har Sze placeret en række hverdagsobjekter sammen med hvide papirblomster. Samtidigt forstærker lydsporet af det velkendte og konsekvente beat fra en metronom fornemmelsen af tid og rum, og dirigerer installationens matrix af miljøer og økosystemer.
Den skrøbelige og opslugende installation bliver i sig selv et motiv, der kan gengives på sociale medier og dermed en slags post mortem over vores smartphones og deres uendelige kapacitet til at skabe, gemme og formidle billeder.
Kurator: Maria Kappel Blegvad
Sky Gazing
5. oktober 2024 – 16. februar 2025, Niv. 5
Katie Paterson Totality, 2016. Photo © Julie Lovens, 2016 Courtesy of Kunsthaus Pasquart, Biel.
Gruppeudstillingen Sky Gazing undersøger, hvordan kunstnere gennem tiden har været fascineret af himmelrummet og dets påvirkning af livet her på jorden.
Udstillingen præsenterer værker af kendte samtidskunstnere som Douglas Gordon (f.1966), Angelica Mesiti (f.1976), Roni Horn (f.1955) og Søren Thilo Funder (f.1979) overfor danske og europæiske mestre, som alle har dyrket menneskets evige fascination af himlen.
Fra hollandske stilleben over dansk romantik til italienske rejsemalerier – fra det observerende til det abstrakte – minder udstillingen om, at himlen har symbolsk, hellig og mytisk betydning i forskellige kulturer.
Sky Gazing præsenterer også ikoniske modernistiske værker af blandt andre Wassily Kandinsky (f.1866–1944), Alexander Calder (f.1898–1976) og Ib Geertsen (f.1919–2009) og introducerer danske besøgende for den australske kunstner Naminapu Maymuru-White (f.1952 ), hvis larrakitj (mindestolper, red.) udfolder urfortællingen om Mælkevejen, floden og sjælenes rejse mellem himmel og jord.
Den britiske kunstner Tacita Deans (f.1965) timelange filminstallation Banewl (1999) dokumenterer solformørkelsen i 1999 og lader dyr og landskab fortælle om den mystiske begivenhed, der afbrød normaliteten og forvirrede sanserne.
Besøgende vil også kunne opleve den anerkendte skotske kunster Katie Patersons (f.1981) blændende diskokugle-kosmos i kombination med hendes klaverstykke Earth-Moon-Earth (Moonlight Sonata Reflected from the Surface of the Moon) fra 2007, hvor månen tænkes at spille Beethovens komposition via satellit på et flygel i udstillingen.
Undervejs i udstillingen vil den tasmanske kunstner Lucienne Rickard (f.1981) opføre sin episke Extinction-tegning, hvor hun først tegner himlens fugleliv for derefter at viske skabningerne ud ét efter ét med et viskelæder for at sætte fokus på den igangværende masseudrydelse og biodiversitetskrise.
Fra håb og himmelrum til frygt og afsavn byder Sky Gazing på en storslået oplevelse fortalt gennem observationer, fantasi og kunstnerisk abstraktion på tværs af skiftende tider.
Gæstekurator: Juliana Engberg
Barbara Kruger
No Comment
30. november 2024 – 21. april 2025, Niv. 1 og Atrium
Barbara Kruger, Untitled (Beginning/Middle/End), 2022, Side specific installation, print on vinyl Three-channel video installation (on 3 flatscreen monitors), sound Dimensions variable 5 min. 35 sec. Installation view, The Milk of Dreams - 59th International Art Exhibition, La Biennale di Venezia, Venice, April 23– November 27, 2022 Courtesy the artist and Sprüth Magers Photo: Timo Ohler.
Som kritisk observatør af populærkulturen, feminist og konceptuelt powerhouse tager Barbara Kruger (f. 1945) - en af vor tids mest indflydelsesrige kunstnere - livtag med magtstrukturer, senkapitalisme og digitale medier i den mest omfattende præsentation af hendes arbejde i Danmark.
Udstillingen No Comment præsenterer et bredt udsnit af Krugers værker fra de seneste to årtier: Hendes karakteristiske "paste-ups", hendes store væg- og gulvinstallationer samt hendes multimedie installationer.
I sine værker låner Kruger fra massemediernes motiver, kombinerer dem med kortfattede udsagn og udnytter reklamens forførende kraft til at sætte spørgsmålstegn ved sociale relationer og magtstrukturer.
Besøgende kan se frem til at blive konfronteret med nyfortolkninger af ikoniske værker som I shop therefore I am (1987) og Your body is a battleground (1989), der ved hjælp af overdimensionerede skrifttyper rejser skarp kritik af blandt andet kvinders rettigheder. Gennem sin karriere har Kruger haft en evne til at være forud for sin tid, hvilket senest viste sig i 2022, hvor Your body is a battleground fik fornyet opmærksomhed i USA i forbindelse med den amerikanske højesterets omstødelse af Roe vs. Wade-dommen om abortrettigheder fra 1973.
I over fyrre år har Krugers observationer af forbrugersamfundet afspejlet og forudset den offentlige debat.
Krugers videoinstallation Untitled (No Comment) fra 2020 bombarderer beskueren med af en strøm af billeder og tekstudsagn – fra en kat, der synger til Lady Gaga og Bradley Coopers hit Shallow, til memes, reklamer og hår-tutorials til fotografier af mennesker foran Krugers eget kunstværk – og efterligner den tilfældighed, der præger vores adfærd på internettet og særligt på sociale medier.
Udstillingen byder også på værker udviklet særligt til ARoS’ arkitektur. Hele atriet på Niveau 1 vil blive iklædt Krugers hårdtslående tekstværker, og herfra sprede sig til Aarhus’ offentlige byrum; fra bannere og reklametavler til skilte og indpakning af bygninger.
Barbara Krugers udstilling udarbejdes i samarbejde med Serpentine Gallery, London, hvor udstillingen åbner 1. februar 2024.
Kurator: Ellen Drude Langvold og Catherine Ince
ARoS samling
Ron Meuck
Art and Life
10. februar 2024 – 5. januar 2025, Niv. 6
A Girl, 2006 Mixed media 110,5 x 501 x 134,5 cm Scottish National Gallery of Modern Art, Edinburgh View of the exhibition Ron Mueck, Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris, 2023 Photo © Marc Domage.
Ron Muecks hyperrealistiske overdimensionerede skulptur Boy (1999) blev købt til ARoS’ samling efter den første gang blev vist på Venedigbiennalen i 2001. Siden har Boy markeret ARoS’ ambition om at være et af verdens førende museer for international samtidskunst.
Boy er synonym med ARoS og en grund til, at besøgende fra nær og fjern besøger museet. For at markere Boy’s 20-års jubilæum på ARoS præsenteres skulpturen i en ekstraordinær opsætning med en anden af Ron Muecks fængslende skulpturer: A Girl (2006), en fem meter lang hyperrealistisk skulptur af en nyfødt pige.
Særudstillingen giver et unikt indblik i en af vor tids dygtigste skulptørers arbejde, og mødet mellem Boy og A Girl vil give besøgende anledning til at betragte menneskekroppen på ny og sætte fokus på traumet og miraklet ved enhver fødsel.
Kurator: Isabella Maidment
ARoS samling
1960 – nu
Fra den 10. februar 2024, Niv. 6
Carsten Höller Sphäre (Rosa), 2001. Indfarvet plexiglas 220x220x220 cm. Aros Aarhus Kunstmuseum.
I 2024 sætter vi fokus på ARoS’ egen samling af dansk og international kunst. I en ny opsætning på Niveau 6 inviteres besøgende til at udforske museets samling af kunst fra 1960 og frem med friske øjne.
Udstillingen 1960– vil sprudle af farver og symboler og fremhæve den omfattende dialog og udveksling af idéer, udtryk og tilgange, som kendetegner anden halvdel af det 20. århundredes kunstneriske bevægelser.
Besøgende kan se frem til et veloplagt møde med stilretninger som Pop Art, Noveau réalisme og Fluxus og værker af blandt andre Andy Warhol (f.1928), Robert Rauschenberg (f.1925), Josef Beuys (f.1921) og Raymond Hains (f.1926).
Tidlige værker og eksperimenter af dengang unge danske kunstnere som Lene Adler (f.1944), Bjørn Nørregaard (f.1947), Per Kirkeby (f.1938), Kirsten Ortwed (f.1948) og Poul Gernes (f.1925) vil også blive vist. Generationen kastede sig ud i at fortolke de internationale strømninger og blev senere ledende skikkelser i dansk samtidskunst.
Samlingsudstillingen udforsker 1960'ernes og 70'ernes kritiske bevidsthed og drager paralleller til samtidskunstnere, som fortsat i dag stiller skarpt på sociale normer og institutioner, magtstrukturer og rejser spørgsmål vedrørende repræsentation og identitet. Kunstnere som Mona Hatoum (f.1975), Gilbert Prousch (f.1943) & George Passmore (f.1942) og Carsten Höller (f.1961) bærer alle arven fra 1960'erne videre med deres kritiske stemmer og innovative kunstneriske tilgange.
ARoS samling
World in Focus
22. juni – 1. december 2024, Niv. 5 Focus-galleriet
How to Hunt, Kæmpehøjen, 2010, C-print, 230 x 287,5 cm.
ARoS' samling af fotografiske værker iscenesættes med udstillingen World in Focus, der præsenterer værker af Wim Wenders (f.1945), Søren Lose (f.1972), Per Bak Jensen (f.1949), Erik A. Frandsen (f.1957), Joachim Koester (f.1962), Peter Henckel Holst (f.1966), Jeremy Shaw (f.1977), Miwa Yanagi (f.1967), Trine Søndergaard (f.1972), annika von hausswolff (f.1967), Jeannette Ehlers (f.1973), Astrid Kruse Jensen (f.1975) og Lilibeth Cuenca Rasmussen (f.1970).
Siden fotografiets fremkomst i det 19. århundrede har mediets elastiske og uendelige muligheder fascineret kunstnere i jagten på nye repræsentationsmetoder.
Udstillingens kunstnere har det til fælles, at deres kunstneriske arbejde udforsker materialitet og form, kroppens udfoldelse og forskellige skalas betydning for vores opfattelse af verden omkring os. Værkerne inviterer besøgende til at forstå verden på ny og til at se på vores omgivelser fra nye perspektiver.
World in Focus præsenterer fotografiske værker både som repræsentation og abstraktion og giver anledning til at lade sig indfange i smukke landskaber og psykologiske portrætter.
Kurator: Jakob Vengberg Sevel
Jenny Holzer
For ARoS (2022)
Kan ses fra den. 9 februar 2023, Niv. 0
For ARoS (2022). ARoS 2023 © Jenny Holzer
ARoS udvider sin samling med et værk af den anerkendte amerikanske kunstner Jenny Holzer (f.1950). For ARoS (2022) består af tre bænke i hvidt marmor samt et 3,5 meter højt LED-skilt. Hver bænk har indgraveret ti inskriptioner – udvalgt af kunstneren i tæt dialog med ARoS' kuratorer – fra Holzers banebrydende værk Truisms (1977-79).
LED-skiltet er også programmeret med udpluk fra nogle af Holzers mest ikoniske tekstværker, herunder Truisms, Inflammatory Essays (1979-82), Living (1980-82), Survival (1983-85), Mother and Child (1990) og Arno (1996).
Erhvervelsen af Jenny Holzers værk er af stor betydning for ARoS, da Holzer, sammen med Cindy Sherman og Barbara Kruger, er en af de største kvindelige kunstnere i den postmodernistiske generation.
Siden Jenny Holzer fik sit kunstneriske gennembrud i 1970'erne, har hun formået at skabe debat og skærpe vores kritiske sans ved at gøre opmærksom på blandt andet kønsproblematikker, magtstrukturer og social uretfærdighed. I en verden fuld af tekstbeskeder og tweets er Holzers banebrydende arbejde mere relevant end nogensinde.
For ARoS vil blive installeret som åbningsværk for ARoS' galleri med installationskunst på Niveau 0.
20-års jubilæum
5. – 7. april 2024
I 2024 kan ARoS fejre 20-års jubilæum i museumsbygningen på ARoS Allé.
ARoS åbnede dørene for offentligheden i bygningen, der er tegnet af Schmidt Hammer Lassen, den 7. april 2004. Præcis 20 år efter åbningen inviterer vi på en festlig fødselsdagsweekend med aktiviteter for børn og familier, særomvisninger, fødselsdagskage, musik og sang og alt, hvad man kan forvente af en jubilæumsweekend!
Mere information om fejringen kommer senere.
20!
For at markere ARoS’ seneste 20 år udgiver museet et særligt jubilæumsskrift: 20! en rigt illustreret fotobog, der udfolder ARoS’ kunstneriske højdepunkter og de seneste års bagkatalog af udstillinger og præsentationer.
Bogudgivelsen vil også indeholde en oversigt over de mest inspirerende, elskede og beundrede kunstværker, som ARoS har erhvervet, doneret eller bestilt siden 2004.
ARoS netværk af samarbejdspartnere og venner vil bidrage til bogens indhold, som også vil omfatte en tidslinje med de milepæle og vigtige begivenheder som har udgjort museets historie frem til nu, og som tegner rammerne for ARoS’ næste kapitel.
20! udkommer den 7. april i forbindelse med ARoS’ 20-års jubilæumsfejring.
Pressefotos kan frit downloades via Dropbox mod kreditering.
For yderligere information, kontakt:
Astrid Ildor
Presse- og kommunikationschef, ARoS
61 90 49 42
asil@aros.dk