Pressemeddelelse • januar 2023
Få kunstnere har defineret den postmoderne æra så stærkt som Cindy Sherman (f. 1954, Glen Ridge, USA). Hun er i løbet af de sidste 40 år blevet kendt for sin serie af fotografier, hvor hun iscenesætter sig selv i forskellige roller for at undersøge og give kritik af repræsentation gennem visuel kunst og populærkultur.
I 2017 dukkede en ny type billeder op online. Sherman begyndte at dele ’selfies’. De opsigtsvækkende billeder, der kommenterer på hele fænomenet med digitalt ændrede ansigtstræk, har nu antaget en særlig storhed og permanens ved at blive omsat til et ganske andet medie, nemlig billedtæppet. For i Tapestries lader Sherman det 21. århundredes ansigtsændrende teknologi møde et hæderkronet traditionelt håndværk i form af gobeliner og omsætter hermed pixels til sting.
“Jeg er glad for, at ARoS kan starte året med at præsentere en så enestående kunstner, som har haft en ekstraordinær og definerende rolle inden for den postmoderne praksis. Cindy Sherman er internationalt kendt for værker, der undersøger identitet og leger med både portrættet og repræsentation som genrer. Hendes værker kommenterer på den evigt skiftende vej til konstruktionen af selvet - noget, der er enormt relevant i vores æra fyldt med personlighedsforbrug, især på digitale platforme”, fortæller Rebecca Matthews, museumsdirektør på ARoS.
Fra portrætter til billedtæpper
Shermans online portrætter blev oprindeligt produceret til hendes Instragram-konto. Portrætterne blev skabt med brug af forskellige ansigtsændrende platforme, som var med til at de- og rekonstruere kunstneren selv.
Da billederne er for små i format til at blive reproduceret og skaleret op som fotografier, bruger Sherman billedtæppet som medie til at ophøje disse forskellige karakterer. Vævning af billedtæpper er historisk set kendt for sin vigtighed og varighed som officielle portrætter eller scener, der traditionelt er blevet skabt til de kongelige, adelen og de rige. Sherman afslører det absurde og perversiteten i at transformere noget, der ellers betragtes som noget flygtigt, og indskrive det i ny tilstand af historisk ophøjethed og bestandighed.
Værkerne, som udstilles i Tapestries, er Cindy Shermans første store udforskning af et andet medie end fotografiet. Billedtæpperne er skabt af håndværksmestre i Belgien, hvor vævning har været en højt skattet praksis siden det 15. århundrede.
“Det er spændende at se en kunstner som Cindy Sherman fortsætte med at bryde med konventionerne. Folk synes måske, at brugen af billedtæpper er særpræget og umoderne, men Sherman udnytter sit materiale maksimalt ved ikke kun at udforske identitet, men ved også at lege med abstraktion og realisme. Med billedtæpper som håndværk har hun fundet et materiale, der vrider og væver sig i samspil med pixlen, og det er virkelig interessant at få lov til at arbejde med og tænke over disse uventede værker. De afslører mere og mere for hver gang, man ser på dem - og tænker over dem”, fortæller kurator for udstillingen Tapestries på ARoS, Juliana Engberg.
En udforskning af portrættet som genre
Cindy Sherman er internationalt anerkendt for sine værker, der dykker ned i identitetsmæssige spørgsmål; kvindens rolle i forhold til filmmediets patriarkalske blik; rollen som kvindelig muse for kunstnere gennem tiden; konstruktionen af berømmelse, der opbygges og afspejles i portrættet som genre; ansigternes og figurernes typologi. Hun har skabt værker, der eksemplificerer det evigt omskiftelige selv i vores æra af personlighedsforbrug, hypervisualitet og flydende kønsopfattelser.
Yderligere information om udstillingen kan findes på www.aros.dk/sherman
Cindy Sherman - Tapestries åbner den 4. februar 2023 i ARoS Focus-galleriet på Niveau 5. Udstillingen kan opleves frem til den 5. juni 2023.
Pressefotos kan frit downloades via Dropbox mod kreditering.
For yderligere information, kontakt:
Astrid Ildor · asil@aros.dk · 61 90 49 42