ARoS lancerer nyt logo og ny brand-identitet

ARoS lancerer nyt logo og ny brand-identitet

Efter 20 år med samme logo er vi stolte over at kunne præsentere en helt ny brand-identitet, der positionerer ARoS som et internationalt kunstmuseum med rødder i Aarhus.

På tærsklen til en historisk udvidelse af museet lancerer ARoS en ny brand-identitet, der blandt andet inkluderer nyt logo, ny skrifttype samt en redefinering af måden, vi kommunikerer på. 

Det grafiske og strategiske arbejde positionerer ARoS som et internationalt kunstmuseum solidt placeret i hjertet af Aarhus.  

“Den nye identitet afspejler de værdier, vi har arbejdet med at fastsætte i ARoS 10-års visionsplan og udstråler et modigt, visionært kunstmuseum i international klasse,” siger museumsdirektør Rebecca Matthews.  


Lokalt bureau til international løft
 
Opgaven at skabe en ny brand-identitet til ARoS har været udbudt blandt en håndfuld lokale og internationale bureauer, som aarhusianske Overtone endte med at vinde med et overbevisende pitch, der tager højde for ARoS’ særkender, ambitioner og lokale forankring.  

“Vi har sammen skabt en brandidentitet, der positionerer ARoS som et internationalt ikon med tydelige rødder i Aarhus. Mens det visuelle handler om et internationalt, simplistisk, rent og selvsikkert udtryk, har vi sørget for, at teksterne og måden ARoS taler på har tydeligt rødder i Aarhus” siger Nicolaj Bak, stifter og kreativ direktør hos Overtone.  


Ny skrifttype – med udgangspunkt i lille-o
 
Det nye visuelle udtryk er rent, selvsikkert og kompromisløst med sort og hvid som de primære farver og med plads til at lade kunsten stå i egen ret.  

Overtone har udviklet en ny skrifttype – ARoS Sans – som du vil møde, både når du skal finde rundt på museet, på væggene i udstillingsgallerierne, på alle ARoS’ tryksager og på aros.dk, som re-designes i starten af 2025.  

Den nye skrifttype udgør også ARoS’ nye logo, som står ved sin historie og bevarer det lille ‘o’. Faktisk er skrifttypen udviklet med udgangspunkt i det cirkulære, genkendelige o. 


ARoS skifter udseende i løbet 2024
 
“Et af målene med den nye brand-identitet er at give ARoS et internationalt løft; de seneste to årtier har museet bevist sit værd som et af Europas førende og mest visionære museer, hvilket cementeres med den kommende åbning af The Next Level og The Dome, a Skyspace by James Turrell,” siger Rebecca Matthews og tilføjer 

“Samtidigt holder vi fast i, at ARoS er unik, netop fordi vi er placeret i Aarhus, og fordi vi formår at formidle kunst så det er jordnært og inkluderende.” 

Udrulningen af den nye brand-identitet vil ske i løbet af sommeren og efteråret 2024.  

I 2025 vil ARoS’ hjemmeside blive redesignet, så den matcher udtrykket på resten af museet.  


Om ARoS
 
ARoS er et internationalt kunstmuseum midt i Aarhus. Med fem gallerier og en hel etage dedikeret til installationskunst, frirum, hvor det er muligt at forstå fortiden, udforske nutiden og forestille sig fremtiden på nye måder gennem kunst.  

ARoS’ samling af kunst indeholder mere end 8.000 værker og er en af Danmarks vigtigste kunstsamlinger. Samlingen indeholder mesterværker fra 1800-tallet frem til i dag samt installationskunst i absolut verdensklasse. Nogle af vores mest kendte værker er Olafur Eliassons farverige Your rainbow panorama placeret på toppen af museet, som er blevet et markant vartegn for Aarhus, samt Ron Muecks overdimensionerede skulptur Boy, der giver både børn og voksne anledning til at reflektere over det at være menneske. Fra 2025 kan vores gæster også opleve den enorme installation The Dome, a Skyspace by James Turrell af den anerkendte, amerikanske lyskunster James Turrell. Den enorme installation vil cementere ARoS' position som et af verdens førende museer for installationskunst. 

Hvert år præsenterer ARoS seks til otte store udstillinger med et tilhørende program af offentlige foredrag, debatter og arrangementer for at hylde nogle af verdens mest betydningsfulde kunstnere. Vores internationale udsyn og nytænkende tilgang har ført til banebrydende udstillinger med kunstnere som J.W.M. Turner, Claude Monet, Edvard Munch, Franciska Clausen, Salvador Dalí, Asger Jorn, Per Kirkeby, Jenny Holzer, Bill Viola, Mariko Mori, Cindy Sherman og Sarah Sze blandt mange andre.  

Flere end 600.000 besøgende kommer årligt til ARoS for kunstneriske oplevelser, for at shoppe i ARoS Butik, spise i ARoS Café og Orangeri eller blot nyde vores ikoniske arkitektur og beliggenhed. 

Pressemateriale 
I Dropboxen-mappen nedenfor findes en smagsprøve på ARoS’ nye brandidentitet. Pressebillederne må frit benyttes mod korrekt kreditering:

'Illustration: Overtone © ARoS 2024 

Gå til dropbox   


For yderligere information, kontakt venligst:

ARoS Presse og Kommunikation 
presse@aros.dk 
+4561904942