ARoS lander solidt
regnskab for 2023

ARoS lander solidt regnskab for 2023

ARoS’ bestyrelse godkender årsregnskabet for 2023.

Takket være et spændende og mangfoldigt udstillingsprogram, flotte besøgstal og attraktive kommercielle tilbud lander ARoS et årsregnskab for 2023, der vidner om en stabil økonomi og ambitiøse investeringer.

Museet lander et overskud på ca. 0,5 millioner kroner, hvilket lever op til ledelsens og bestyrelsens forventninger til året.

“Det glæder mig at se, at vi har nået vores ambitiøse målsætning, og at ARoS igen i 2023 overgik året før, når vi måler på antal besøgende. Det er også vigtigt for mig at udtrykke en stor tak til alle i vores erhvervsnetværk, vores partnere og de mange fonde, som støtter os. Uden den støtte ville vi ikke have nået det flotte resultat,” siger museumsdirektør og CEO, Rebecca Matthews.

I 2023 besøgte 536.000 gæster ARoS udstillinger, hvilket er 22.000 flere end 2022. Tallene dækker over alle, der fremviste billet eller årskort for at komme ind på museet. Alt i alt kom der næsten 625.000 besøgende museet for at få en ARoS-oplevelse.

Af årsregnskabet fremgår det også, at ARoS’ kommercielle afdelinger har opnået solide resultater for 2023, og at de besøgende bruger flere penge end tidligere, når de besøger museet.

Indkøb af fremtrædende nye værker

“Den positive indtjening i 2023 sikrede, at ARoShar investeret massivt i kunsten til glæde for vores besøgende. Vi har eksempelvis kunnet udvide ARoSsamling med et helt særligt værk af den anerkendte amerikanske kunstner Jenny Holzer. Erhvervelsen er af stor betydning for ARoS, da Holzer er en af de mest betydningsfulde kvindelige kunstnere i den postmodernistiske generation, siger Rebecca Matthews.

Opførelsen af The Next Level forløber planmæssigt

I 2023 var ARoS sammen med Aarhus Kommune vært for rejsegildet på udvidelsesprojektet The Next Level, da kuppelformen til det gigantiske kunstværk The Dome, a Skyspace by James Turrell stod færdig i september. Ved denne lejlighed blev en ekstra generøs donation fra Salling Fondene til et låg over kuppelåbningen på kunstværket The Dome, a Skyspace by James Turrell også annonceret.

Opførelsen forløber planmæssigt, og The Next Level forventes at åbne i sommeren 2025.

“Realiseringen af The Next Level kommer til at sætte helt nye standarder for ARoS og for Aarhus. Projektet har været undervejs i mere end et årti, og åbningen er nu inde for rækkevidde - ikke mindst takket være den store politiske opbakning og generøse økonomiske støtte, som ARoS har modtaget de seneste år,” siger bestyrelsesleder Laura Hay Uggla.

Læs ARoS årsrapport 2023 her.

For yderligere information, kontakt venligst:

ARoS Presse og Kommunikation
presse@aros.dk