Unge præsenterer
interaktive spil udviklet med udgangspunkt i ARoS’ kunstværker

Unge præsenterer interaktive spil udviklet med udgangspunkt i ARoS’ kunstværker

En livlig strøm af unge i alderen 16-25 år har det seneste år skabt mere end 40 spil med udgangspunkt i ARoS’ samling. Fredag den 9. maj 2025 bliver en række af spillene præsenteret på et såkaldt Game Expo, hvor interesserede kan prøve prototyper af spillene, der alle refererer til ARoS’ kunstværker.

For tiden syder og bobler kreativiteten til de såkaldte game jams på ARoS i forbindelse med det stort anlagte Horizon Europe-projekt Epic-We, der i 2022 blev tildelt 23,6 millioner kroner. Gennem projektet forholder unge i både Danmark, Holland og Portugal sig til europæiske værdier og kulturarv gennem spil, de selv udvikler.   
   
I Danmark løftes det EU-finansierede projekt i et tæt samarbejde mellem Aarhus Universitet, Filmby Aarhus og ARoS og har nu udmøntet sig i fire kulturelle game jams på museet, siden projektets start i marts 2023. Her har et væld af unge idéudviklet og programmeret på livet løs med inspiration fra værker i ARoS’ samling.   
   
Med parafraserende greb og referencer til for eksempel Hanne Nielsen og Birgit Johnsens Afrivning af løg (1995), Bjørn Nørgaards Hesteofring (1970), Vilhelm Hammershøis ikoniske malerier og Jørgen Sonnes Rytterkampen ved Århus den 31. maj 1849 (1853) har deltagerne fundet på spil, der sætter kulturarven ind i en ny kontekst, der dels reaktualiserer værkerne, og dels beriger de unges omgang med kunst:  
   
“Projektet har givet mig mulighed for at fortolke og lege med kunst på en ny måde og udfordre min egen forståelse af både videospil og kunst,” siger Em Achilleus Hansen, som er en af de mange unge, der har deltaget i Epic-We projektet. Em har desuden været med til at oprette et Youth Advisory Board med medlemmer i alle tre lande, som giver deres besyv med i såvel evalueringen som videreudviklingen af projektet.  
   
Fredag den 9. maj kl. 15.00-17.00 rammer Epic-We sin første store milepæl, når det fjerde og sidste game jam når i mål. Denne gang i form af en to timer lang Game Expo hvor en række af spillene bliver præsenteret på museets Niveau 3. Her kan alle interesserede være med og prøve færdige spil-prototyper, der gør brug af blandt andet virtual og augmented reality.  
   
“Vi glæder os til at fejre, at det er lykkedes at få så mange unge til at fordybe sig i kunsten gennem de legende og udforskende game jams. De unge har virkelig taget opgaven til sig, og det har været en fryd at overvære den kreative proces, hvor kunst og spil har krydsbefrugtet hinanden på sjove og overraskende måder," udtaler Rebecca Matthews, museumsdirektør på ARoS.   
   

For yderligere information, kontakt:  
ARoS Presse og Kommunikation  
presse@aros.dk  
61904883